Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullisuuden ilmeneminen suomalaisten matkailualueiden viestinnässä

Nykänen, Venla (2012)

 
Avaa tiedosto
Nykanen_Venla.pdf (968.1Kt)
Lataukset: 


Nykänen, Venla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana olivat HimosMaailma Oy ja Miikka Raulo Matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vastuullisuus ilmenee suomalaisten matkailualueiden viestinässä keväällä 2012. Työn tavoitteena oli tarjota HimosMaailmalle näkemys sen kilpailijoiden vastuullisuusviestinnästä. Tuloksia HimosMaailma voi käyttää oman vastuullisuusviestintänsä kehittämiseen.

Työ oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tutkimukseen valittiin viisi suomalaista matkailualuetta, joissa kaikissa on hiihtokeskustoimintaa. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla valittujen matkailualueiden internetsivuja havainnointimallin perusteella. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota vastuullisuuden kaikkiin kolmeen osa-alueeseen: ekologiseen, taloudelliseen ja sosiaalis-kulttuurilliseen. Tutkimuksessa havainnointiin myös vastuullisuusviestinnän keinoja ja sen osuutta matkailualueen kokonaisviestinnästä.

Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksista ilmeni, että matkailualueiden vastuullisuusviestinässä on suuria laadullisia eroja. Osa alueista oli kiinnittänyt huomiota viestintään, kun taas osa tutkituista alueista antoi vastuullisuusviestinnästään epämääräisen kuvan. Kaikki tutkitut alueet painottivat viestinnässään ekologista vastuullisuutta sosiaalisen ja taloudellisen vastuun jäädessä taka-alalle. Tutkimustulosten perusteella onnistunut vastuullisuusviestintä on selkeää, mielenkiintoista ja avointa.

Toimeksiantaja saa tutkimuksesta selkeän kuvan suomalaisten matkailualueiden vastuullisuusviestinnän tilasta keväällä 2012. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää HimosMaailman vastuullisuusviestinnän kehittämisessä ja osana laajempaa vastuullisuustyötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste