Tuning light knock limits on SG engines
Holtti, Janne (2012)
Holtti, Janne
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168601
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee moottorien nakutusta ja nakutuksen ohjausta yleisesti.
Tavoitteen opinnäytetyössä oli kehittää Pythonissa puoliautomaattinen ohjelma, jota käytettäisiin apuna kaasumoottoreiden kevyen nakutuksen rajan säätämiseen.
Opinnäytetyöstä löytyy tietoa asioista, jotka voivat aiheuttaa nakutusta moottoreissa ja niiden vaikutuksista. Sen lisäksi opinnäytetyö kuvaa tavanomaiset ohjausmenetelmät ja sensorit, joita käytetään nakutuksen mittauksessa.
Opinnäytetyö käy läpi Python- ja wxPython-ohjelmoinnin yleisesti ja tavanomaiset lähestymistavat, joita käytetään ohjelmoinnissa. Lopuksi työssä kuvataan projekti ja sen kehitystä ja toiminnallisuutta.
Erityisesti opinnäytetyö käy läpi kriittiset toiminnot, jotka ohjelman täytyy täyttää, jottei moottorille tapahdu mitään haitallista.
Tavoitteen opinnäytetyössä oli kehittää Pythonissa puoliautomaattinen ohjelma, jota käytettäisiin apuna kaasumoottoreiden kevyen nakutuksen rajan säätämiseen.
Opinnäytetyöstä löytyy tietoa asioista, jotka voivat aiheuttaa nakutusta moottoreissa ja niiden vaikutuksista. Sen lisäksi opinnäytetyö kuvaa tavanomaiset ohjausmenetelmät ja sensorit, joita käytetään nakutuksen mittauksessa.
Opinnäytetyö käy läpi Python- ja wxPython-ohjelmoinnin yleisesti ja tavanomaiset lähestymistavat, joita käytetään ohjelmoinnissa. Lopuksi työssä kuvataan projekti ja sen kehitystä ja toiminnallisuutta.
Erityisesti opinnäytetyö käy läpi kriittiset toiminnot, jotka ohjelman täytyy täyttää, jottei moottorille tapahdu mitään haitallista.