SEKSUAALITERVEYDEN EDISTÄMINEN OSANA TOIMINTATERAPEUTIN TYÖNKUVAA
Mikkonen, Taru; Matilainen, Miia (2012)
Lataukset:
Mikkonen, Taru
Matilainen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168524
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee seksuaaliterveyden edistämistä toimintaterapeutin työnkuvan kannalta, sisältäen seksuaalisuuden määrittelyn, seksuaalisuuden käsittelyn osana toimintaterapiaa ja toimin-taterapiaprosessin arviointia, toimintaterapeutin työnkuvan määrittelyn seksuaaliterveyden edistä-jänä sekä seksivälineiden näkökulman osana lääkinnällistä kuntoutusta.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen. Toteutus järjestettiin opetustilanteena, osana en-simmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden toiminnan analyysi ja arviointi – opintojaksoa. Opetustilanteeseen osallistumista tarjottiin myös aiemmin aloittaneiden vuosikurssien toimintate-rapeuttiopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää kiinnostusta ja keskustelua aiheesta sekä antaa työkaluja aiheen käsittelyyn ja puheeksi ottoon toimintaterapeutin työssä.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tiedonhaulla, jonka jälkeen valitsimme luotettavia lähteitä ja siir-ryimme teoriapohjan kirjoittamiseen. Itse työn toteutustapaa suunniteltiin jo opinnäytetyön aihetta valitessa ja rajatessa. Toteutustapana oli kahden ja puolen tunnin mittainen toiminnallinen opetusti-lanne aiheesta: seksuaaliterveyden edistäminen osana toimintaterapeutin työnkuvaa. Toteutimme opetustilanteen kahteen kertaan, eri päivinä, suurehkon osallistujamäärän vuoksi. Toteutus suunni-teltiin tarkemmin opinnäytetyön teoriaosuuden ollessa lähes valmis, jolloin teimme opetustilan-teesta tuntisuunnitelman. Toteutuksen jälkeen kirjoitimme pohdintaa opetustilanteen onnistumi-sesta niin omasta kuin osallistujien näkökulmasta ja viimeistelimme opinnäytetyön.
Opinnäytetyön toiminnallinen toteutus herätti ammatillista kiinnostusta ja keskustelua kohderyh-mässä. Aiheen käsittely koettiin erittäin tärkeäksi toimintaterapeuttikoulutuksessa. Toteutukselle asetetut tavoitteet saavutettiin täten täysin. Vastaavaa opetusta ja seksuaalisuuden huomioimista toivottiin toimintaterapian koulutusohjelmaan lisää, osana jokaisen opintojakson toteutusta.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen. Toteutus järjestettiin opetustilanteena, osana en-simmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden toiminnan analyysi ja arviointi – opintojaksoa. Opetustilanteeseen osallistumista tarjottiin myös aiemmin aloittaneiden vuosikurssien toimintate-rapeuttiopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää kiinnostusta ja keskustelua aiheesta sekä antaa työkaluja aiheen käsittelyyn ja puheeksi ottoon toimintaterapeutin työssä.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tiedonhaulla, jonka jälkeen valitsimme luotettavia lähteitä ja siir-ryimme teoriapohjan kirjoittamiseen. Itse työn toteutustapaa suunniteltiin jo opinnäytetyön aihetta valitessa ja rajatessa. Toteutustapana oli kahden ja puolen tunnin mittainen toiminnallinen opetusti-lanne aiheesta: seksuaaliterveyden edistäminen osana toimintaterapeutin työnkuvaa. Toteutimme opetustilanteen kahteen kertaan, eri päivinä, suurehkon osallistujamäärän vuoksi. Toteutus suunni-teltiin tarkemmin opinnäytetyön teoriaosuuden ollessa lähes valmis, jolloin teimme opetustilan-teesta tuntisuunnitelman. Toteutuksen jälkeen kirjoitimme pohdintaa opetustilanteen onnistumi-sesta niin omasta kuin osallistujien näkökulmasta ja viimeistelimme opinnäytetyön.
Opinnäytetyön toiminnallinen toteutus herätti ammatillista kiinnostusta ja keskustelua kohderyh-mässä. Aiheen käsittely koettiin erittäin tärkeäksi toimintaterapeuttikoulutuksessa. Toteutukselle asetetut tavoitteet saavutettiin täten täysin. Vastaavaa opetusta ja seksuaalisuuden huomioimista toivottiin toimintaterapian koulutusohjelmaan lisää, osana jokaisen opintojakson toteutusta.