Sisäisen viestinnän kehittäminen Hankasalmen kunnassa
Ylönen, Riitta (2012)
Ylönen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178692
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on päivittäisiin työtehtäviin liittyvää yhteydenpitoa ja vuorovaikutusta. Toimiva sisäinen viestintä lisää työtyytyväisyyttä, motivoi ja vaikuttaa työtuloksiin. Se luo pohjan ulkoiselle viestinnälle. Kuntaorganisaatiossa tehdään työtä yhä enemmän organisaatiorajat ylittävissä projekteissa ja verkostoissa. Uusi tekniikka helpottaa verkostoitumista ja mahdollistaa osallistuvan keskustelun.
Opinnäytetyössä selvitettiin Hankasalmen kunnan sisäisen viestinnän toimivuutta ja kehittämiskohteita. Tutkimuksessa selvitettiin erityisesti intranetin käyttöä ja sitä, miten sitä voitaisiin kehittää tehokkaammaksi ja toimivammaksi viestinnän foorumiksi.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sille osalle henkilöstöä, joka käyttää työssään sähköistä viestintää. Tutkimustyypiksi valittiin survey-tutkimus, jossa kerätään standardoidussa muodossa tietoa joukolta ihmisiä. Tutkittavaksi joukoksi rajattiin ne, joilla on kunnan sähköpostiosoite. Lisäksi avoimilla kysymyksillä kerättiin kehittämisehdotuksia sisäiseen viestintään ja ideoita intranetin kehittämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viestintää osana yhteisön toimintaa. Lisäksi tarkasteltiin sisäisen viestinnän juridisia vaatimuksia kuntaorganisaatiossa.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat olivat melko tyytyväisiä tiedonsaantiin. Puutteelliseksi koettiin tiedonkulku eri työyksikköjen kesken. Myös tiedonkulkuun lähiesimieheltä työntekijälle toivottiin parannusta. Sähköpostiviestintään oltiin tyytyväisiä. Intranetiä ei koettu kovin merkittäväksi kanavaksi. Intranetin uudistaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen mahdollistavaksi, koko henkilöstön käyttämäksi viestintäkanavaksi on tärkein kehittämiskohde.
Opinnäytetyössä selvitettiin Hankasalmen kunnan sisäisen viestinnän toimivuutta ja kehittämiskohteita. Tutkimuksessa selvitettiin erityisesti intranetin käyttöä ja sitä, miten sitä voitaisiin kehittää tehokkaammaksi ja toimivammaksi viestinnän foorumiksi.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sille osalle henkilöstöä, joka käyttää työssään sähköistä viestintää. Tutkimustyypiksi valittiin survey-tutkimus, jossa kerätään standardoidussa muodossa tietoa joukolta ihmisiä. Tutkittavaksi joukoksi rajattiin ne, joilla on kunnan sähköpostiosoite. Lisäksi avoimilla kysymyksillä kerättiin kehittämisehdotuksia sisäiseen viestintään ja ideoita intranetin kehittämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viestintää osana yhteisön toimintaa. Lisäksi tarkasteltiin sisäisen viestinnän juridisia vaatimuksia kuntaorganisaatiossa.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat olivat melko tyytyväisiä tiedonsaantiin. Puutteelliseksi koettiin tiedonkulku eri työyksikköjen kesken. Myös tiedonkulkuun lähiesimieheltä työntekijälle toivottiin parannusta. Sähköpostiviestintään oltiin tyytyväisiä. Intranetiä ei koettu kovin merkittäväksi kanavaksi. Intranetin uudistaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen mahdollistavaksi, koko henkilöstön käyttämäksi viestintäkanavaksi on tärkein kehittämiskohde.
