OSAAMISEN JOHTAMINEN TUOTANTOFILOSOFIAN MUUTTUESSA : Tuotantotyöntekijän osaaminen
Suuronen, Jari (2012)
Suuronen, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli rakentaa Valtra Oy Ab kokoonpanotehtaaseen osaamisen johtamisen malli, joka vastaisi uuden tuotantofilosofian käyttöönoton asettamiin haasteisiin. Opinnäytetyö keskittyi tuotantohenkilöstön osaamisen johtamiseen ja sen mallintamiseen. Osaamisen johtamisen mallin määrittäminen toteutettiin vuosien 2009 - 2011 aikana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja bencmarking-menetelmää. Konstruktiivinen tutkimus tukitusmenetelmänä on luonteeltaan laadullinen (kvalitatiivinen) jossa asioita ei pyritä mittaamaan numeerisesti, vaan pyritään ymmärtämään asioiden syy ja seuraussuhteita.
Tutkimusmenetelmien avulla rakennettiin kohdeorganisaatioon osaamisen johtamisen malli, jossa osaamista tarkasteltiin laaja-alaisesti henkilöstöpääoman, rakennepääoman ja suhdepääoman kannalta oppivan organisaation viitekehyksessä. Osaamisen johtamisella mahdollistettiin uuden tuotantofilosofian käyttöönotto kohdeorganisaatiossa. Lisäksi kohdeorganisaatioon jäi muutoshankkeen jälkeen käyttöön uudenlainen toimintatapa osaamisen johtamisessa. Tässä tutkimuksessa tuli esille osaamisen johtamisen rooli liiketaloudessa ja sen sidoksellisuus johtamiseen yleensä ja motivaatioon.
Laaditulla osaamisen johtamisen mallilla vastataan uuden tuotantofilosofian käyttöönoton ja sen jälkeisen ajan jatkuvan kehittämisen haasteisiin. Johtamismalli on organisaation itsensä määrittelemä, mikä parantaa sen toimivuutta käytännössä. Tulevaisuuden haasteita ovat jatkokehittäminen ja toiminnan vakiinnuttaminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja bencmarking-menetelmää. Konstruktiivinen tutkimus tukitusmenetelmänä on luonteeltaan laadullinen (kvalitatiivinen) jossa asioita ei pyritä mittaamaan numeerisesti, vaan pyritään ymmärtämään asioiden syy ja seuraussuhteita.
Tutkimusmenetelmien avulla rakennettiin kohdeorganisaatioon osaamisen johtamisen malli, jossa osaamista tarkasteltiin laaja-alaisesti henkilöstöpääoman, rakennepääoman ja suhdepääoman kannalta oppivan organisaation viitekehyksessä. Osaamisen johtamisella mahdollistettiin uuden tuotantofilosofian käyttöönotto kohdeorganisaatiossa. Lisäksi kohdeorganisaatioon jäi muutoshankkeen jälkeen käyttöön uudenlainen toimintatapa osaamisen johtamisessa. Tässä tutkimuksessa tuli esille osaamisen johtamisen rooli liiketaloudessa ja sen sidoksellisuus johtamiseen yleensä ja motivaatioon.
Laaditulla osaamisen johtamisen mallilla vastataan uuden tuotantofilosofian käyttöönoton ja sen jälkeisen ajan jatkuvan kehittämisen haasteisiin. Johtamismalli on organisaation itsensä määrittelemä, mikä parantaa sen toimivuutta käytännössä. Tulevaisuuden haasteita ovat jatkokehittäminen ja toiminnan vakiinnuttaminen.