Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TILIPALVELUJEN KEHITTÄMINEN ASIAKASHYÖDYN NÄKÖKULMASTA – CASE PROAGRIA KAINUU RY

Vimpari, Päivi (2012)

 
Avaa tiedosto
Vimpari_Paivi.pdf (1.502Mt)
Lataukset: 


Vimpari, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208880
Tiivistelmä
Työn aiheena on ProAgria Kainuu ry:n tilipalvelujen kehittäminen. ProAgria Kainuu ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka toimii osana valtakunnallista ProAgria-yhtymää. Talousneuvonta on perinteisesti kuulunut järjestön tarjoamiin palveluihin. Valtaosa asiakkaista on maatiloja, joiden rinnalla ovat yritysasiakkaat vähitellen lisääntyneet. Verotuksellisten tulkintojen muututtua osa palveluista on ryhmitelty elinkeinotuloksi luettaviksi tilipalveluiksi. Tilipalvelulle on luotu valtakunnallinen konsepti. Nykyistä palvelutuotetta on tärkeää kehittää konseptin mukaisen toiminnan aikaansaamiseksi.

Opinnäytetyön tavoitteena on saada lisää tietoa tilitoimistona toimimisesta, tilitoimistojen palveluista sekä nykyisen palvelutuotteen kehittämistarpeista. Tilipalvelutuotetta kehitetään vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeita, erityisesti raportoinnillisesti. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimus on yksi lähtökohta tilipalvelujen kehittämiseen, mikä on jatkuvaa toimintaa. Teoriaviitekehyksenä tutkimuksessa on palvelujen kehittäminen, joka etenee edelleen tilitoimistopalvelujen tarkasteluun ja lopuksi johdon laskentatoimen keskeisiin menetelmiin. Näiden näkökulmien avulla tuodaan esiin paitsi palvelutuotteen erityispiirteet, myös tilitoimistoalan parhaat käytännöt ja sekä katsaus johdon laskentatoimeen osana raportointia.

Toimintatutkimuksen suunnitteluvaiheeseen sisältyi teoriaosuus sekä tilipalvelujen nykytilan tarkastelu. Toimintavaiheessa oli tilitoimistokartoitus sekä malliraportit asiakkaille yksityiskohtaisemmasta kuukausiraportoinnista. Havannointi toteutettiin kolmen eri yritysasiakkaan haastatteluna. Reflektointivaiheessa koottiin yhteen edellisten vaiheiden tulokset ja tehtiin korjausehdotuksia nykytilaan. Tämän pohjalta saatiin tuloksena ensimmäiset palvelupakettiluonnokset. Työn eteneminen on raportoitu tiimitapaamisissa.

Työn keskeisin tulos on havaitut parannukset nykyiseen tuotteeseen. Tutkimus antaa lisää tietoa tilitoimistojen tarjonnasta ja raportoinnin luomista mahdollisuuksista. Olennaisimmat muutokset liittyvät tarvekartoitukseen, kirjanpidon jaksotuksiin ja raportointiin. Asiakkaiden kanssa olisi hyvä laatia kirjalliset sopimukset. Sopimuksissa pitäisi yksilöidä aikataulut ja palvelun yksityiskohdat. Asiakassuhteen alkuvaiheessa tulee tehdä tarvekartoitus, jotta asiakas saa mahdollisimman hyvin toiveitaan vastaavat raportit. Kirjanpito pidetään kuukausittain ajan tasalla tämän perusteella. Jatkossa asiakashaastatteluja kannattaa jatkaa tilinpäätöksen yhteydessä tai sen jälkeen tehtävän palautekeskustelun muodossa. Tällöin voidaan jatkuvasti parantaa asiakkaan saamaa palvelua.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste