Terveydenhoitajien käyttämät mielenterveyden edistämisen menetelmät nuorilla
Piirainen, Aino; Vihervirta, Oona (2021)
Piirainen, Aino
Vihervirta, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262714
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Eläytyen osalliseksi -hankkeen kanssa, jonka tavoitteena on ylisukupolvisen kuormittuneisuuden vuoksi syrjäytymis- ja koulutuksesta putoamisriskissä olevien nuorten tukeminen. Hankkeen kohderyhmänä ovat 15–29-vuotiaat nuoret. Tarkoituksena oli selvittää, mitä menetelmiä terveydenhoitajat käyttävät nuorten mielenterveyden edistämisessä. Tavoitteena oli myös lisätä terveydenhoitajien ja muiden nuorten parissa työskentelevien tutkimuksiin perustuvaa tietoa nuorten mielenterveyden edistämisen menetelmistä.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, minkälaisia menetelmiä terveydenhoitajat käyttävät mielenterveyden edistämisessä nuorilla. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tietoa haettiin Cinahl-, Medic- ja Medline-tietokannoista. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa todetaan, että terveydenhoitajien käyttämiä mielenterveyden edistämisen menetelmiä ovat vuorovaikutus nuorten, vanhempien ja henkilökunnan kanssa, terveydenhoitajan ammatillisuus sekä yhteistyö opiskeluhuollon kanssa. Terveydenhoitajien ja asiakkaiden välinen viestintä sekä voimaannuttavan yhteistyösuhteen rakentaminen kuuluivat vuorovaikutukseen. Toimintamallit mielenterveyden edistämiseksi, ohjaus mielenterveysasioissa ja ammattitaidon kehittäminen olivat oleellinen osa terveydenhoitajan ammatillisuutta. Yhteistoiminta vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa sekä nuorten kasvuympäristöön vaikuttaminen kuuluivat yhteistyöhön opiskeluhuollon kanssa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella ilmenee, että terveydenhoitajan ja nuoren yhteydenpito sekä luottamuksellinen yhteistyösuhde edistää nuoren mielenterveyttä. Tärkeää on myös viestintä terveydenhoitajan ja nuoren vanhempien välillä. Terveydenhoitajan keskeisimpiä tehtäviä on antaa nuorelle tietoa, ohjausta ja neuvontaa mielenterveysasioissa ja ohjata tarvittaessa eteenpäin. Terveydenhoitajien kouluttautuminen parantaa terveydenhoitajien ymmärrystä nuorten mielenterveysongelmista. Jatkossa voisi tutkia terveydenhoitajien kokemuksia mielenterveyden edistämisen keinoista nuorilla, jotka he ovat kokeneet toimiviksi.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, minkälaisia menetelmiä terveydenhoitajat käyttävät mielenterveyden edistämisessä nuorilla. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tietoa haettiin Cinahl-, Medic- ja Medline-tietokannoista. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa todetaan, että terveydenhoitajien käyttämiä mielenterveyden edistämisen menetelmiä ovat vuorovaikutus nuorten, vanhempien ja henkilökunnan kanssa, terveydenhoitajan ammatillisuus sekä yhteistyö opiskeluhuollon kanssa. Terveydenhoitajien ja asiakkaiden välinen viestintä sekä voimaannuttavan yhteistyösuhteen rakentaminen kuuluivat vuorovaikutukseen. Toimintamallit mielenterveyden edistämiseksi, ohjaus mielenterveysasioissa ja ammattitaidon kehittäminen olivat oleellinen osa terveydenhoitajan ammatillisuutta. Yhteistoiminta vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa sekä nuorten kasvuympäristöön vaikuttaminen kuuluivat yhteistyöhön opiskeluhuollon kanssa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella ilmenee, että terveydenhoitajan ja nuoren yhteydenpito sekä luottamuksellinen yhteistyösuhde edistää nuoren mielenterveyttä. Tärkeää on myös viestintä terveydenhoitajan ja nuoren vanhempien välillä. Terveydenhoitajan keskeisimpiä tehtäviä on antaa nuorelle tietoa, ohjausta ja neuvontaa mielenterveysasioissa ja ohjata tarvittaessa eteenpäin. Terveydenhoitajien kouluttautuminen parantaa terveydenhoitajien ymmärrystä nuorten mielenterveysongelmista. Jatkossa voisi tutkia terveydenhoitajien kokemuksia mielenterveyden edistämisen keinoista nuorilla, jotka he ovat kokeneet toimiviksi.