Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TULEVAISUUDEN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ITE-JOHTAJUUS ROHKAISEE NOPEUTTAMAAN OPINTOJA : Ikäjohtajuus suurennuslasissa -kyselytutkimus 2011

Oksiala-Mäki-Petäjä, Kirsi (2012)

 
Avaa tiedosto
Oksiala-Maki-Petaja Kirsi ONT KPAMK THESEUS.pdf (4.984Mt)
Oksiala-Maki-Petaja Kirsi ONT KPAMK THESEUS loput liitteet.pdf (1.408Mt)
Lataukset: 


Oksiala-Mäki-Petäjä, Kirsi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229328
Tiivistelmä
Huhtikuussa 2011 Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa (KPAMK) järjestettiin nuorille ammattikorkeakouluopiskelijoille suunnattu “Ikäjohtajuus suurennuslasissa ©” -kyselytutkimus opinnäytetyön laatijan omana suunnittelutyönä ja toteutuksena. Otannassa oli mukana 155 nuorta opiskelijaa. Kyselylomake sisälsi 40 kysymystä, jotka analysoitiin SPSS 18 PASW Statistics -tilasto-ohjelmalla. Opinnäytetyössä kyselytutkimuksen tarkoituksena oli luoda työkalu, ITE-ohjelma, ammattikorkeakoulun koulutusprosessin kehittämiseksi huomioiden eri koulutusohjelmien tarpeet. Ammattikorkeakoulujen tutkintokohtaiset ITE-ohjelmat auttavat opiskelijoita valmistumaan nopeammin, ja työurat pitenevät.

Yleisesti tiedetään hyvin, että erilaisia johtajuusteorioita on useita, mutta heikommin tiedetään, mitä työntekijän alaistaidoilla tarkoitetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä esimies- ja alaistaitoja nuoret ammattikorkeakouluopiskelijat KPAMK:ssa eri tutkinnon aloilla tarvitsevat. Näitä taitoja kutsutaan opinnäytetyössä ”yleisiksi työelämätaidoiksi”. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee muun ohella ikäjohtamista, itsensä johta-mista, jaettua johtamista ja positiivista psykologiaa. Työn empiirinen osuus koostuu pääasiallisesti määrällisen aineiston analyysistä, jota tukee laadullinen aineisto. Kirjoittaja reflektoi KPAMK:ssa opiskelevana aikuisopiskelijana myös hiljaisen tiedon ja aikaisemman yrittäjäkokemuksen kautta saamiaan tietoja.

Kehittämistehtävän yhteydessä kuvataan KPAMK:n opiskelijoiden koulutusprosessia ja heidän toiveitaan sitä kohtaan. Koulutuksen yhteydessä pätee vanha sanonta Yykkareiden ja Zetojen – vuoden 1990 jälkeen syntyneiden ikäpolvien – kohdalla: ”He eivät välitä siitä, kuinka paljon tiedät, ennen kuin he tietävät, kuinka paljon välität!”

Opinnäytetyö antaa suosituksia ja jatkokehittämisideoita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste