Markkinointisuunnitelma 2012 : Ravintola Huviretki Hämeenlinna
Vauhkonen, Kati (2012)
Vauhkonen, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä markkinointisuunnitelma Hämeenlinnalaiseen ravintola Huviretkeen vuodelle 2012. Lähtökohta työlle oli paikkakunnan kiristyvä kilpailu. Markkinointisuunnitelma tarkoittaa tässä yhteydessä vuoden ajaksi tehtyä toimintasuunnitelmaa toimipaikan paikallisella tasolla tehtäviksi markkinointitoimenpiteiksi.
Työn teoriaosuus käsittelee markkinoinnin perusteita, markkinoinnin muuttumista sekä markkinointisuunnitelman rakenteen ja etenemisen perusteita. Mukaan on otettu lyhyesti myös ostokäyttäytymistä sekä segmentointia. Markkinointisuunnitelma toteutettiin Excel-taulukkona kuukausikohtaisesti. Toimintasuunnitelman rakentamisen pohjalla olivat paljolti paikalliset tapahtumat ja niiden pohjalta kehitetyt toimet. Työtä varten haastateltiin ravintolamarkkinointipäällikköä sähköpostin välityksellä. Työn ohessa tehtiin kilpailijakartoitus alueen kilpailutilanteen selvittämiseksi.
Kilpailijakartoitus osoitti, että alueella on paljon a la carte – tyyppisiä ravintoloita. Toisaalta asemointi kilpailijoiden keskuuteen osoitti, että todellisia, samassa sarjassa olevia kilpailijoita ei ole kuin muutama. Markkinointisuunnitelman osalta tärkeintä oli määrittää ne tekemiset, joita vuoden aikana tullaan tekemään. Osa tekemisistä on suunniteltu päivän tarkkuudella. Suunnitelmallisuuden tärkeys tulee esille tämän työn myötä. Työhön on otettu mukaan toimenpiteitä, joiden käytännön suunnittelu tulee aloittaa jo heti alkuvuodesta, jotta ne toimenpiteet toteutuvat myöhemmässä vaiheessa vuotta. Työ käytännön osuus ei ole julkiseen tietoon soveltuvaa.
Markkinointisuunnitelman tekeminen osoitti tärkeytensä jo suunnitteluvaiheessa. Kiistatta voidaan sanoa, että suunnitelmien tekeminen on hyvin olennainen osa taitavaa ja järkevästi toteutettua markkinointia. Voimavarojen käytön suunnittelu on elintärkeää yrityksen tuloksen kannalta. Yhtälailla omaa toimintaa kannattaa katsoa objektiivisesti ja verrata sitä kilpailijoihin. Tämän työn myötä kehitysehdotuksena yrityksille voidaan todeta, että sisäiseen markkinointiin tulee myös panostaa. Ympäristöanalyysin pohjalta voidaan todeta, että yleinen talouden tilanne vaikuttaa suhteellisen voimakkaasti juuri ruokapalveluihin.
Työn teoriaosuus käsittelee markkinoinnin perusteita, markkinoinnin muuttumista sekä markkinointisuunnitelman rakenteen ja etenemisen perusteita. Mukaan on otettu lyhyesti myös ostokäyttäytymistä sekä segmentointia. Markkinointisuunnitelma toteutettiin Excel-taulukkona kuukausikohtaisesti. Toimintasuunnitelman rakentamisen pohjalla olivat paljolti paikalliset tapahtumat ja niiden pohjalta kehitetyt toimet. Työtä varten haastateltiin ravintolamarkkinointipäällikköä sähköpostin välityksellä. Työn ohessa tehtiin kilpailijakartoitus alueen kilpailutilanteen selvittämiseksi.
Kilpailijakartoitus osoitti, että alueella on paljon a la carte – tyyppisiä ravintoloita. Toisaalta asemointi kilpailijoiden keskuuteen osoitti, että todellisia, samassa sarjassa olevia kilpailijoita ei ole kuin muutama. Markkinointisuunnitelman osalta tärkeintä oli määrittää ne tekemiset, joita vuoden aikana tullaan tekemään. Osa tekemisistä on suunniteltu päivän tarkkuudella. Suunnitelmallisuuden tärkeys tulee esille tämän työn myötä. Työhön on otettu mukaan toimenpiteitä, joiden käytännön suunnittelu tulee aloittaa jo heti alkuvuodesta, jotta ne toimenpiteet toteutuvat myöhemmässä vaiheessa vuotta. Työ käytännön osuus ei ole julkiseen tietoon soveltuvaa.
Markkinointisuunnitelman tekeminen osoitti tärkeytensä jo suunnitteluvaiheessa. Kiistatta voidaan sanoa, että suunnitelmien tekeminen on hyvin olennainen osa taitavaa ja järkevästi toteutettua markkinointia. Voimavarojen käytön suunnittelu on elintärkeää yrityksen tuloksen kannalta. Yhtälailla omaa toimintaa kannattaa katsoa objektiivisesti ja verrata sitä kilpailijoihin. Tämän työn myötä kehitysehdotuksena yrityksille voidaan todeta, että sisäiseen markkinointiin tulee myös panostaa. Ympäristöanalyysin pohjalta voidaan todeta, että yleinen talouden tilanne vaikuttaa suhteellisen voimakkaasti juuri ruokapalveluihin.