OSAAMISEN KEHITTÄMINEN ILMAVOIMIEN ESIKUNNASSA
Kalho, Sonja (2012)
Kalho, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229265
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiantuntijaorganisaation toimintaa oppivan organisaation,strategian ja osaamisen johtamisen näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin elinikäisen oppimisen vastuita henkilöstön näkökannasta sekä tavoitteita ja mahdollisuuksia osaamisen kehittämiselle asiantuntijaorganisaatiossa. Opinnäytetyössä tuodaan esiin se, että miten osaamisen johtaminen voi edistää henkilöstön oppimista ja minkälaista vastuita organisaatiolla on henkilöstön oppimisen edistämiseksi.
Tutkimusosan lähtökohtana oli Ilmavoimien esikunnan henkilöstöosaston tarve selvittää, että kuinka hyvin Ilmavoimien esikunnan henkilöstö tunnistaa koulutusmahdollisuudet ja ymmärtää osaamisen kehittämisen luomat mahdollisuudet. Lisäksi selvitettiin, että onko tiedottaminen koulutuksesta ollut selkeää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta.
Tutkimuksen kohteena oli Ilmavoimien esikunnan henkilöstö, joten otannan laajuus oli 240 henkilöä. Kyselyyn saatiin 108 vastausta, joten vastausprosentti oli 45. Vastausten analysointi tapahtui kvantitatiivista menetelmää käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan yli 80 % vastaajista oli osallistunut Puolustusvoimien täydennyskoulutukseen. Sen sijaan Puolustusvoimien yhteistyökumppanien sekä ammatilliseen
täydennyskoulutukseen ja tutkintoon johtavaan koulutukseen hakeutuminen oli vähäisempää. Yli puolet vastaajista ei ollut tehnyt kehittämissuunnitelmaa, jonka avulla sidottaisiin osaamisen kehittäminen esimiehen ja alaisen yhteiseksi tavoitteeksi ja kannusteeksi.
Tutkimuksen kannalta keskeinen tavoite Ilmavoimien esikunnassa on, että henkilö tekee kehittämissuunnitelman esimiehen kanssa kehityskeskustelujen yhteydessä. Tämän toimenpiteen avulla oppivan organisaation tavoitteet toteutuvat Ilmavoimien esikunnassa Puolustusvoimien
osaamisen kehittämisen strategian mukaisesti. Lisäksi tavoitteena on saada koulutustarjonta ja oppimismahdollisuudet kattamaan tulevaisuudessa kaikki henkilöstöryhmät. Myös organisaation tavoite on oppia tiedottamaan koulutusasioista henkilöstölle ”oikeaan aikaan, oikeasta paikasta”.
Tutkimusosan lähtökohtana oli Ilmavoimien esikunnan henkilöstöosaston tarve selvittää, että kuinka hyvin Ilmavoimien esikunnan henkilöstö tunnistaa koulutusmahdollisuudet ja ymmärtää osaamisen kehittämisen luomat mahdollisuudet. Lisäksi selvitettiin, että onko tiedottaminen koulutuksesta ollut selkeää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta.
Tutkimuksen kohteena oli Ilmavoimien esikunnan henkilöstö, joten otannan laajuus oli 240 henkilöä. Kyselyyn saatiin 108 vastausta, joten vastausprosentti oli 45. Vastausten analysointi tapahtui kvantitatiivista menetelmää käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan yli 80 % vastaajista oli osallistunut Puolustusvoimien täydennyskoulutukseen. Sen sijaan Puolustusvoimien yhteistyökumppanien sekä ammatilliseen
täydennyskoulutukseen ja tutkintoon johtavaan koulutukseen hakeutuminen oli vähäisempää. Yli puolet vastaajista ei ollut tehnyt kehittämissuunnitelmaa, jonka avulla sidottaisiin osaamisen kehittäminen esimiehen ja alaisen yhteiseksi tavoitteeksi ja kannusteeksi.
Tutkimuksen kannalta keskeinen tavoite Ilmavoimien esikunnassa on, että henkilö tekee kehittämissuunnitelman esimiehen kanssa kehityskeskustelujen yhteydessä. Tämän toimenpiteen avulla oppivan organisaation tavoitteet toteutuvat Ilmavoimien esikunnassa Puolustusvoimien
osaamisen kehittämisen strategian mukaisesti. Lisäksi tavoitteena on saada koulutustarjonta ja oppimismahdollisuudet kattamaan tulevaisuudessa kaikki henkilöstöryhmät. Myös organisaation tavoite on oppia tiedottamaan koulutusasioista henkilöstölle ”oikeaan aikaan, oikeasta paikasta”.