Ansatsin reunaehtoja etsimässä : Oboen ansatsia koskevien teorioiden kriittistä tarkastelua
Markkanen, Juuli (2012)
Markkanen, Juuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229283
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheen valintaan vaikutti olennaisesti korkeakouluopintojen aikana läpikäyty henkilökohtainen ansatsitekniikan muutosprosessi, jonka halusin tietyllä tapaa viimeistellä kytkemällä sen tieteelliseen tietoon ja teoriaan, mutta toistaiseksi en ollut kohdannut oboensoiton pedagogisissa lähteissä juurikaan omia havaintojani selkeyttäviä näkemyksiä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan oboen pedagogisen kirjallisuuden ansatsinäkemyksiä siihen tutkimukseen ja tietoon nähden, mitä oboen akustisesta toiminnasta ja oboensoiton fysiologiasta on olemassa, ja sen tavoitteena on luoda teoreettisen tutkimusmenetelmän kautta omaan ja toisten käyttöön ansatsista sellaista ammatillista tietoperustaa, jonka pohjalta ansatsia koskevan pedagogisen käyttöteorian kehittäminen on mahdollista.
Rekisterinvaihdoksiin ja dynamiikkatason muutoksiin liittyvät löydökset ylärekisterissä toteutettavasta ruokolehdykän luontaisen värähtelytaajuuden virittämisestä soivan äänen resonanssipiikkeihin sekä ruokolehdykän värähtelykynnykseen vaikuttamisesta olivat soittoteknisesti ja pedagogisesti huomionarvoisia. Myös ansatsin fysiologisessa toiminnassa ilmenneet seikat vaikuttivat pedagogisen ajattelun kehittymiseen. Opinnäytetyön olennaisimpia johtopäätöksiä oli, että musiikillisesti parhaiten palveleva ansatsi on toimintaperiaatteiltaan mahdollisimman joustava.
Opinnäytetyössä tarkastellaan oboen pedagogisen kirjallisuuden ansatsinäkemyksiä siihen tutkimukseen ja tietoon nähden, mitä oboen akustisesta toiminnasta ja oboensoiton fysiologiasta on olemassa, ja sen tavoitteena on luoda teoreettisen tutkimusmenetelmän kautta omaan ja toisten käyttöön ansatsista sellaista ammatillista tietoperustaa, jonka pohjalta ansatsia koskevan pedagogisen käyttöteorian kehittäminen on mahdollista.
Rekisterinvaihdoksiin ja dynamiikkatason muutoksiin liittyvät löydökset ylärekisterissä toteutettavasta ruokolehdykän luontaisen värähtelytaajuuden virittämisestä soivan äänen resonanssipiikkeihin sekä ruokolehdykän värähtelykynnykseen vaikuttamisesta olivat soittoteknisesti ja pedagogisesti huomionarvoisia. Myös ansatsin fysiologisessa toiminnassa ilmenneet seikat vaikuttivat pedagogisen ajattelun kehittymiseen. Opinnäytetyön olennaisimpia johtopäätöksiä oli, että musiikillisesti parhaiten palveleva ansatsi on toimintaperiaatteiltaan mahdollisimman joustava.