Tampereen Ratikan kuljettajien rekrytointi
Diehl, Doris (2021)
Diehl, Doris
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102222543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102222543
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda paranneltu kuljettajien rekrytointimalli Tampereen ratikalle. Kuljettajien rekrytoinnista ja palkkauksesta vastaa VR-Group. Paranneltua rekrytointimal-lia on tarkoitus käyttää kuljettajatarpeen niin vaatiessa liikennöinnin alettua elokuussa 2021. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka rekrytointimallia pystyttäisiin paran-tamaan sekä nopeuttamaan ja mitkä asiat määrittelevät rekrytointimallin syntymisen.
Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä, mikä nykyinen rekrytointimalli on ja mitä ominai-suuksia kuljettajilta etsitään. Tutkimuksen aikana seurattiin nykyisen rekrytointimallin toimintaa ja tehtiin asiantuntijahaastatteluja sekä kysyttiin rekrytointiprosessiin osallistu-neita hakijoilta heidän mielipiteitään rekrytoinnin onnistumisesta. Vaiheiden läpikäyntien jälkeen tehtiin vaihtoehtoja, jolla yritys voisi parantaa nykyistä malliaan. Uutta mallia yritys pääsee kokeilemaan liikennöintivaiheessa elokuun 2021 jälkeen.
Tutkimuksen avulla luotiin vaihtoehtoja toiminnan parantamiselle. Tuloksia saadaan vas-ta, kun mallia kokeillaan käytännössä.
Uudistamisella pyritään vähentämään rekrytointiprosessiin kuluvaa aikaa, parantamaan reagointia kuljettajatarpeeseen, herättämään mielenkiintoa potentiaalisissa hakijoissa sekä parantamaan työnantajakuvaa.
Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä, mikä nykyinen rekrytointimalli on ja mitä ominai-suuksia kuljettajilta etsitään. Tutkimuksen aikana seurattiin nykyisen rekrytointimallin toimintaa ja tehtiin asiantuntijahaastatteluja sekä kysyttiin rekrytointiprosessiin osallistu-neita hakijoilta heidän mielipiteitään rekrytoinnin onnistumisesta. Vaiheiden läpikäyntien jälkeen tehtiin vaihtoehtoja, jolla yritys voisi parantaa nykyistä malliaan. Uutta mallia yritys pääsee kokeilemaan liikennöintivaiheessa elokuun 2021 jälkeen.
Tutkimuksen avulla luotiin vaihtoehtoja toiminnan parantamiselle. Tuloksia saadaan vas-ta, kun mallia kokeillaan käytännössä.
Uudistamisella pyritään vähentämään rekrytointiprosessiin kuluvaa aikaa, parantamaan reagointia kuljettajatarpeeseen, herättämään mielenkiintoa potentiaalisissa hakijoissa sekä parantamaan työnantajakuvaa.