Kaupinnassa olevien nimikkeiden hallinnan kehittäminen: Case Vilakone
Kumlander, Elina (2021)
Kumlander, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda materiaaliohjaukseen menetelmä nyt yrityksellä käytössä olevan kaupintavaraston hallinnan helpottamiseksi ja tutkia, miten työntekijät sitoutetaan jatkuvaan parantamiseen lean-oppien mukaisesti. Tavoitteena oli tutkia, miten muutosta johdetaan onnistuneesti ja luoda ohjeet johtamiselle. Kaupintavaraston tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin nykyisen materiaalinohjauksen ongelmakohdat ja selvittää onko se taloudellisesti kannattava ratkaisu. Toimeksiannon mukaisesti materiaalinohjauksen hallinnan kehittämiseen tuli hyödyntää jo käytettävissä olevia teknologioita.
Muutosjohtamisen tutkimusaineiston hankinta toteutettiin haastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Kaupintavaraston nykytilan tutkimus suoritettiin tehtaalla tapahtuvien havainnoinnin ja toiminnanohjausjärjestelmästä poimittujen tietojen pohjalta.
Muutosjohtamisen tutkimuksessa tuli ilmi, että yrityksessä tiedotetaan muutoksista monin eri keinoin ja välillä muutosjohtamisesta näyttäisi puuttuneen johdonmukaisuus. Kaikki haastateltavat kertoivat myös kohdanneensa muutosta vastustavia asenteita. Tärkeimpänä johtopäätöksenä esiin nousi viestinnän tärkeys ja se, että johto esittäisi muutoksen positiivisena asiana työntekijöilleen.
Nykytila-analyysin perusteella todettiin, että kaupintavaraston materiaaliohjauksen prosessi on aikaa vievä ja siinä tapahtuu paljon virheitä. Näiden tietojen perusteella muodostettiin kaksi ratkaisuvaihtoehtoa prosessin nopeuttamiseksi. Tämän lisäksi vertailtiin kaupinnan nykyisen prosessin kuluja mahdollisen hyllytyspalvelun kuluihin. Vertailun tuloksena todettiin, että kyseessä olevien nimikkeiden kohdalla on järkevämpää laittaa nämä hyllytyspalveluun. Hyllytyspalvelu vapauttaisi myös logistiikan työntekijöiden resursseja.
Muutosjohtamisen tutkimusaineiston hankinta toteutettiin haastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Kaupintavaraston nykytilan tutkimus suoritettiin tehtaalla tapahtuvien havainnoinnin ja toiminnanohjausjärjestelmästä poimittujen tietojen pohjalta.
Muutosjohtamisen tutkimuksessa tuli ilmi, että yrityksessä tiedotetaan muutoksista monin eri keinoin ja välillä muutosjohtamisesta näyttäisi puuttuneen johdonmukaisuus. Kaikki haastateltavat kertoivat myös kohdanneensa muutosta vastustavia asenteita. Tärkeimpänä johtopäätöksenä esiin nousi viestinnän tärkeys ja se, että johto esittäisi muutoksen positiivisena asiana työntekijöilleen.
Nykytila-analyysin perusteella todettiin, että kaupintavaraston materiaaliohjauksen prosessi on aikaa vievä ja siinä tapahtuu paljon virheitä. Näiden tietojen perusteella muodostettiin kaksi ratkaisuvaihtoehtoa prosessin nopeuttamiseksi. Tämän lisäksi vertailtiin kaupinnan nykyisen prosessin kuluja mahdollisen hyllytyspalvelun kuluihin. Vertailun tuloksena todettiin, että kyseessä olevien nimikkeiden kohdalla on järkevämpää laittaa nämä hyllytyspalveluun. Hyllytyspalvelu vapauttaisi myös logistiikan työntekijöiden resursseja.