Harjoittelumadon matkassa : Vasta-alkajan harjoitteluopasta rakentamassa
Puutio, Marjukka (2012)
Puutio, Marjukka
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229322
Tiivistelmä
Soitonopiskelua aloittavat pikkumusikantit ovat yleensä täynnä intoa ja motivaatiota uutta harrastusta kohtaan. Soitonopettajien haastavana tehtävänä on saada harjoittelumotivaatio pysymään yllä jatkossakin ja opettaa pikkumusikantit harjoittelemaan motivoivasti ja tehokkaasti.
Kymmenen opetusvuoden kartuttamalla kokemuksella olen huomannut, että soiton vasta-alkajat tarvitsevat selkeää ja kannustavaa ohjausta etenkin soittotuntien välillä tapahtuvaan kotityöskentelyyn eli harjoitteluun. Tähän tarkoitukseen olen kirjoittanut opinnäytetyönäni Harjoitusmadon matkassa – Pikkumusikantin harjoitteluopasta rakentamassa. Oppaan tarkoituksena on ohjata pientä soitonopiskelijaa sekä hänen vanhempiaan mahdollisimman hyvään alkuun soiton opiskelussa. Oppilaan opas antaa käytännön vinkkejä monipuoliseen ja tehokkaaseen harjoitteluun yksinkertaisin ja selkein ohjein. Vanhempien opas avaa harjoittelun eri osa-alueita hieman oppilaan opasta syvemmin sekä pohtii vanhemman roolia oppilaan harrastuksen tukijana ja rohkaisijana.
Yhtenä tärkeänä harjoittelun osana sivuan oppaassa myös improvisaatiota. Improvisaation hyödyt ovat selkeät: oppilaan keskittymiskyky ja itsetunto paranevat ja hän kokee olevansa aktiivinen, luova osallistuja niin tuntitilanteessa kuin kotiharjoitteluhetkissäkin. Oppaassa on myös käytännön vinkkejä aloittelevien oppilaiden improvisaatioharjoituksiksi.
Tässä opinnäytetyöni raporttiosassa kerron Pikkumusikantin harjoitteluoppaan kirjoittamisesta ja siihen johtaneesta prosessista omassa opetustyössäni. Opinnäytetyön otsikko viittaa pikkuoppilaiden harjoittelumäärän seuraamisessa käyttämääni harjoitusmatoon, joka kasvaa joka harjoittelukerralla yhdellä pallukalla. Matoa täytyy syöttää, jotta se kasvaa – aivan kuten taitoja täytyy hioa ja motivaatiota ruokkia, jotta se pysyy yllä.
Kymmenen opetusvuoden kartuttamalla kokemuksella olen huomannut, että soiton vasta-alkajat tarvitsevat selkeää ja kannustavaa ohjausta etenkin soittotuntien välillä tapahtuvaan kotityöskentelyyn eli harjoitteluun. Tähän tarkoitukseen olen kirjoittanut opinnäytetyönäni Harjoitusmadon matkassa – Pikkumusikantin harjoitteluopasta rakentamassa. Oppaan tarkoituksena on ohjata pientä soitonopiskelijaa sekä hänen vanhempiaan mahdollisimman hyvään alkuun soiton opiskelussa. Oppilaan opas antaa käytännön vinkkejä monipuoliseen ja tehokkaaseen harjoitteluun yksinkertaisin ja selkein ohjein. Vanhempien opas avaa harjoittelun eri osa-alueita hieman oppilaan opasta syvemmin sekä pohtii vanhemman roolia oppilaan harrastuksen tukijana ja rohkaisijana.
Yhtenä tärkeänä harjoittelun osana sivuan oppaassa myös improvisaatiota. Improvisaation hyödyt ovat selkeät: oppilaan keskittymiskyky ja itsetunto paranevat ja hän kokee olevansa aktiivinen, luova osallistuja niin tuntitilanteessa kuin kotiharjoitteluhetkissäkin. Oppaassa on myös käytännön vinkkejä aloittelevien oppilaiden improvisaatioharjoituksiksi.
Tässä opinnäytetyöni raporttiosassa kerron Pikkumusikantin harjoitteluoppaan kirjoittamisesta ja siihen johtaneesta prosessista omassa opetustyössäni. Opinnäytetyön otsikko viittaa pikkuoppilaiden harjoittelumäärän seuraamisessa käyttämääni harjoitusmatoon, joka kasvaa joka harjoittelukerralla yhdellä pallukalla. Matoa täytyy syöttää, jotta se kasvaa – aivan kuten taitoja täytyy hioa ja motivaatiota ruokkia, jotta se pysyy yllä.