Näkymättömästä näkyväksi : TehoAPAJA kuvattuna opetussuunnitelmien keinoin
Koskinen, Karoliina (2012)
Koskinen, Karoliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239518
Tiivistelmä
TehoAPAJA-hanke on TTS:n toteuttama ESR-rahoitteinen projekti. Toiminnan aikana on tarkoitus tuotteistaa TehoAPAJAn sisältö niin että sen osaamista ja sisältöä voidaan hyödyntää ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Toimintatapa on työpajatyyppistä mutta laadullisesti sitä voidaan kutsua ammatilliseksi valmennukseksi.
Tuotteistaminen lähtee toiminnan sisällön kuvaamisesta. Opinnäytteen tarkoituksena on tuoda näkyväksi TehoAPAJAlla tapahtuva valmennustyö. Kuvaamisen myötä palvelua ostava asiakas, valmennuksessa oleva asiakas ja aikuisoppilaitos saavat saman mielikuvan siitä mitä toiminta sisältää ja mikä on valmennuksessa olevan asiakkaan saama osaaminen.
Työpajatoiminnan kuvaamiseen opetussuunnitelman keinoin on ryhdytty 2010-luvun molemmin puolin. Bovallius-ammattiopisto on ollut kuvaamisen uranuurtaja ja Valtakunnallinen Työpajayhdistys ry on ottanut asian yhdeksi kehittämisalueekseen. Opinnäytetyössäni olen käyttänyt Bovallius-ammattiopiston Opequal-hankkeen materiaalia, jossa opetussuunnitelmat on avattu excel-taulukoin.
Oli kyseessä sitten työpajatoiminta, ammattistartti, valmennuksellinen työvoimapoliittinen koulutus, on tärkeää että sekä palvelun ostaja-asiakas ja osallistuja-asiakas saavat todennettua palvelussa tapahtuvan osaamisen. Työllistymis- ja opiskelupolitiikan yhtenä tavoitteena on työelämän pidentäminen myös alkupäästä. Tähän tavoitteeseen vastataan sillä kun henkilön työ ja opinnot työmarkkinatoimenpiteissä osataan kuvata ja sitä kautta tunnustaa.
Tuotteistaminen lähtee toiminnan sisällön kuvaamisesta. Opinnäytteen tarkoituksena on tuoda näkyväksi TehoAPAJAlla tapahtuva valmennustyö. Kuvaamisen myötä palvelua ostava asiakas, valmennuksessa oleva asiakas ja aikuisoppilaitos saavat saman mielikuvan siitä mitä toiminta sisältää ja mikä on valmennuksessa olevan asiakkaan saama osaaminen.
Työpajatoiminnan kuvaamiseen opetussuunnitelman keinoin on ryhdytty 2010-luvun molemmin puolin. Bovallius-ammattiopisto on ollut kuvaamisen uranuurtaja ja Valtakunnallinen Työpajayhdistys ry on ottanut asian yhdeksi kehittämisalueekseen. Opinnäytetyössäni olen käyttänyt Bovallius-ammattiopiston Opequal-hankkeen materiaalia, jossa opetussuunnitelmat on avattu excel-taulukoin.
Oli kyseessä sitten työpajatoiminta, ammattistartti, valmennuksellinen työvoimapoliittinen koulutus, on tärkeää että sekä palvelun ostaja-asiakas ja osallistuja-asiakas saavat todennettua palvelussa tapahtuvan osaamisen. Työllistymis- ja opiskelupolitiikan yhtenä tavoitteena on työelämän pidentäminen myös alkupäästä. Tähän tavoitteeseen vastataan sillä kun henkilön työ ja opinnot työmarkkinatoimenpiteissä osataan kuvata ja sitä kautta tunnustaa.