Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rölli ja metsänhenki : Puvustus kesäteatterinäytelmään

Hartikainen, Sari (2012)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Sari.pdf (3.476Mt)
Lataukset: 


Hartikainen, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249671
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella ja toteuttaa puvustus Joensuussa toimivan Hasaniemen kesäteatterin näytelmään Rölli ja Metsänhenki. Kyseessä on musiikkinäytelmä, joka sisältää paljon tanssia. Näytelmän ensi-ilta oli 8.7.2011 ja sen ohjasi Ismo Apell. Roolihahmoja oli 26 ja näyttelijät kaiken ikäisiä, sekä ammattilaisia että harrastelijoita.
Näytelmässä joukko röllejä saapuu keijujen asuttamaan metsään. Röllit ajavat keijut pois ja asettuvat asumaan heidän kyläänsä. Näytelmän aikana keijut yrittävät saada röllit ymmärtämään että he kaikki voivat asua metsässä yhdessä. Röllit eivät halua tätä ja lopulta ryhmien väliset erimielisyydet johtavat sotaan jossa nuorin keiju kuolee. Röllien ja keijujen surressa he ymmärtävät että vanhat erimielisyydet on unohdettava jotta he voisivat asua rauhassa yhdessä. Silloin metsänhenki nousee maasta ja herättää pienen keijun henkiin. Lopussa röllit ja keijut laulavat ja tanssivat iloisesti yhdessä

Tavoitteenani oli luoda toimiva ja näytelmään sekä teatteriympäristöön sopiva puvustus. Puvustuksessa pyrin korostamaan ryhmien, keijujen ja röllien, eroavaisuuksia. Yksi näytelmän teemoista oli naisten ja miesten erilaisuus, jota toin esiin muun muassa väreillä. Suunnittelutyön apuna käytin Jane M. Lambin ja M. Jo Kallalin (1992) kehittämää vaatetussuunnittelun kehysmallia, johon kuuluu oleellisena osana myös FEA-malli. Sen avulla suunnittelun lähtökohdat sai jaoteltua selkeisiin osa-alueisiin.

Käsikirjoituksen analysoinnissa käytin apunani Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) analysointimenetelmää, jossa näytelmään perehdytään selkeiden kysymysten avulla. Näin käsikirjoituksesta on helppo löytää oleelliset asiat.

Kyseessä oli ensimmäinen oma puvustusprosessini, joten puvustuksen suunnittelun lisäksi tavoitteenani oli saada kokemusta pukusuunnittelijan työstä ja seurata prosessi alusta loppuun, ensimmäisestä käsikirjoituksen lukemisesta ensi-iltaan ja lopulta näytelmän purkuun asti. Työn aikataulu oli melko tiukka ja työtä oli paljon, joten projektissa täytyi opetella tehokasta ajan käyttöä. Lopputulos oli kuitenkin yleisöltä, ohjaajalta ja näyttelijöiltä kuulemani palautteen mukaan onnistunut, ja olin onnistunut pitäytymään poissa perinteisestä Rölli tyylistä. Projektin myötä luottamus omaan osaamiseeni kasvoi, sain arvokasta kokemusta suunnittelijan työstä ja uskon, että prosessista oppimani asiat tulevat auttamaan minua tulevalla urallani.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste