HARHA -printtimalliston suunnittelu
Huhta, Hanna (2012)
Huhta, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249618
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella kaupallisesti kiinnostava printtimallisto. Työn aihe lähti oman mielenkiinnon pohjalta ja halusin opinnäytetyön kautta kokeilla voisiko printtien suunnittelu olla minun osa-alue vaatetussuunnittelijana. Tässä työssä malliston kaupallista kiinnostavuutta oli tarkoitus testata, ei niinkään myytävinä tuotteina, vaan asiakaskyselyllä printtimalliston malleista.
Valitsin suunnitteluprosessiani kuvaamaan Kallalin ja Lambin (1992) kehittelemän vaatetussuunnittelun kehysmallin ja siihen kuuluvan FEA–mallin. Kehysmallin sovellukseeni nimesin työvaiheet: suunnittelu-kriteerit, ideointi, luonnostelu, mallien valinta, painettavat mallit ja arviointi. FEA–malliin sisältyvällä käyttäjäprofiloinnilla, johon kuuluu sitä ympäröivän kulttuurin tarkastelu, pystyin hahmottamaan olennaiset elementit mallistoni kohderyhmästä. Suunnittelun tueksi tutustuin skeittikulttuurin ja siihen liittyvien osa-alueiden: kaupunkiympäristö, valokuvaus ja kuvataide, visuaaliseen ilmeeseen. Käyttäjäprofiloinnin jälkeen asetin työlle suunnittelukriteerit, jotka olivat lähtökohta suunniteltavalle mallistolle. Kriteereinä toimivat mallin mukaisesti toimivuus, ilmaisevuus ja esteettisyys. Tässä työssä suunnittelun pääpaino oli ilmaisevuus-esteettisyys –parilla, joiden vaatimuksina toimivat arvot, tyyli, itseilmaisu, vapaus, sekä sommittelulliset elementit.
Printtimallistoon valitsin 7 mallia, jotka painatin t-paitoihin. T-paidat olivat asiakkaiden arvioitavana kolmessa savonlinnalaisessa liikkeessä. Kyselylomakkeessa asiakkaita pyydettiin valitsemaan printtimalleista kolme parasta ja antamaan mielipiteitä printeistä. Lisäksi oli mahdollisuus jättää osoitetiedot, jolloin osallistui arvontaan, jossa voittaa haluamansa t-paidan itselleen. Palautetta printtimalleista tuli kohtalaisesti, johtuen osaltaan arviointiajan lyhyydestä ja osaltaan arviointipaikoista, joissa en täysin tavoittanut malliston kohderyhmää. Itse palaute printeistä oli pääosin positiivista ja printit vaikuttivat kiinnostavan kyselyyn vastanneita. Kolmen parhaaksi äänestetyn printin ja malliston muiden printtien välillä oli vain muutamien äänien eroja.
Printtimalliston suunnittelun jatkotutkimusaiheet voisivat olla malliston laajentaminen printti- ja kuosi-mallistoksi sekä erilaisten tuotteiden lisääminen mallistoon. Toinen mielenkiintoinen aihe voisi olla printtien ja kuosien suunnittelu tuoteperheille.
Valitsin suunnitteluprosessiani kuvaamaan Kallalin ja Lambin (1992) kehittelemän vaatetussuunnittelun kehysmallin ja siihen kuuluvan FEA–mallin. Kehysmallin sovellukseeni nimesin työvaiheet: suunnittelu-kriteerit, ideointi, luonnostelu, mallien valinta, painettavat mallit ja arviointi. FEA–malliin sisältyvällä käyttäjäprofiloinnilla, johon kuuluu sitä ympäröivän kulttuurin tarkastelu, pystyin hahmottamaan olennaiset elementit mallistoni kohderyhmästä. Suunnittelun tueksi tutustuin skeittikulttuurin ja siihen liittyvien osa-alueiden: kaupunkiympäristö, valokuvaus ja kuvataide, visuaaliseen ilmeeseen. Käyttäjäprofiloinnin jälkeen asetin työlle suunnittelukriteerit, jotka olivat lähtökohta suunniteltavalle mallistolle. Kriteereinä toimivat mallin mukaisesti toimivuus, ilmaisevuus ja esteettisyys. Tässä työssä suunnittelun pääpaino oli ilmaisevuus-esteettisyys –parilla, joiden vaatimuksina toimivat arvot, tyyli, itseilmaisu, vapaus, sekä sommittelulliset elementit.
Printtimallistoon valitsin 7 mallia, jotka painatin t-paitoihin. T-paidat olivat asiakkaiden arvioitavana kolmessa savonlinnalaisessa liikkeessä. Kyselylomakkeessa asiakkaita pyydettiin valitsemaan printtimalleista kolme parasta ja antamaan mielipiteitä printeistä. Lisäksi oli mahdollisuus jättää osoitetiedot, jolloin osallistui arvontaan, jossa voittaa haluamansa t-paidan itselleen. Palautetta printtimalleista tuli kohtalaisesti, johtuen osaltaan arviointiajan lyhyydestä ja osaltaan arviointipaikoista, joissa en täysin tavoittanut malliston kohderyhmää. Itse palaute printeistä oli pääosin positiivista ja printit vaikuttivat kiinnostavan kyselyyn vastanneita. Kolmen parhaaksi äänestetyn printin ja malliston muiden printtien välillä oli vain muutamien äänien eroja.
Printtimalliston suunnittelun jatkotutkimusaiheet voisivat olla malliston laajentaminen printti- ja kuosi-mallistoksi sekä erilaisten tuotteiden lisääminen mallistoon. Toinen mielenkiintoinen aihe voisi olla printtien ja kuosien suunnittelu tuoteperheille.