dc.contributor.author | Löyttinen, Otto | |
dc.date.accessioned | 2012-05-24T11:24:08Z | |
dc.date.available | 2012-05-24T11:24:08Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201205229308 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/44586 | |
dc.description.abstract | Tämän työn tarkoituksena oli saada auto toimimaan paremmin, vähentää polttoaineen kulutusta ja kasvattaa huipputehoa. Tarkoituksena oli myös oppia ymmärtämään paremmin moottorinohjauksen toimintaa.
Työssä asensin omaan autooni ohjelmoitavan moottorinohjausyksikön, Megasquirtin. Kasasin ja asensin ohjainyksikön alusta loppuun. Säädön tein aluksi itse ja loput hoiti alan ammattilainen.
Tärkein tulos tässä työssä oli moottorin tehon ja vääntömomentin kasvu. Tehoa Megasquirtilla saatiin lisää 8,2kilowattia ja vääntömomenttia 15newtonmetriä. Myös auton käyttäytyminen muuttui paremmaksi tasaisten teho- ja vääntömomenttikuvaajien ansiosta.
Kaiken kaikkiaan työssä onnistuttiin hyvin, koska tavoitteisiin päästiin. Opin ymmärtämään paremmin moottorinohjauksen toimintaa ja tehon sekä vääntömomentin kasvu oli merkittävä. | fi |
dc.description.abstract | The idea of the work came from interest to tune engine and decrease fuel consumption. The purpose of this work was to make the car work better with lower fuel consumption and increase the peak power. Target car in this work was BMW 525i with M50B25 gasoline engine.
A programmable engine control unit was installed to the car. Assembling and installing was carried out from beginning to end myself. Programming was made first of myself and the rest took care professional programmer.
The most important result of this work was that the engine power and torque increased. The power in-creased 8.2 kilowatts and torque 15 newtonmeters. The behavior of the engine turned better because regular power and torque curves. Also the fuel consumption decreased little at freeway driving. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Ohjelmoitavan moottorinohjausyksikön tutkiminen M50B25-ottomoottorissa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2082 | |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | moottorit | |
dc.subject.ysa | elektroniikka | |
dc.subject.ysa | viritys | |
dc.subject.ysa | ohjauslaitteet | |
dc.subject.ysa | autoala | |
dc.subject.ysa | bensiinimoottorit | |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | moottori | |
dc.subject.keyword | ecu | |
dc.subject.keyword | megasquirt | |
dc.subject.keyword | moottorinohjaus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka|sv=Fordons- och transportteknik|en=Vehicle and Transportation Engineering| | |
dc.subject.discipline | Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma | |