Näytä suppeat kuvailutiedot

Ohjelmoitavan moottorinohjausyksikön tutkiminen M50B25-ottomoottorissa

Löyttinen, Otto (2012)

dc.contributor.authorLöyttinen, Otto
dc.date.accessioned2012-05-24T11:24:08Z
dc.date.available2012-05-24T11:24:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201205229308
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/44586
dc.description.abstractTämän työn tarkoituksena oli saada auto toimimaan paremmin, vähentää polttoaineen kulutusta ja kasvattaa huipputehoa. Tarkoituksena oli myös oppia ymmärtämään paremmin moottorinohjauksen toimintaa. Työssä asensin omaan autooni ohjelmoitavan moottorinohjausyksikön, Megasquirtin. Kasasin ja asensin ohjainyksikön alusta loppuun. Säädön tein aluksi itse ja loput hoiti alan ammattilainen. Tärkein tulos tässä työssä oli moottorin tehon ja vääntömomentin kasvu. Tehoa Megasquirtilla saatiin lisää 8,2kilowattia ja vääntömomenttia 15newtonmetriä. Myös auton käyttäytyminen muuttui paremmaksi tasaisten teho- ja vääntömomenttikuvaajien ansiosta. Kaiken kaikkiaan työssä onnistuttiin hyvin, koska tavoitteisiin päästiin. Opin ymmärtämään paremmin moottorinohjauksen toimintaa ja tehon sekä vääntömomentin kasvu oli merkittävä.fi
dc.description.abstractThe idea of the work came from interest to tune engine and decrease fuel consumption. The purpose of this work was to make the car work better with lower fuel consumption and increase the peak power. Target car in this work was BMW 525i with M50B25 gasoline engine. A programmable engine control unit was installed to the car. Assembling and installing was carried out from beginning to end myself. Programming was made first of myself and the rest took care professional programmer. The most important result of this work was that the engine power and torque increased. The power in-creased 8.2 kilowatts and torque 15 newtonmeters. The behavior of the engine turned better because regular power and torque curves. Also the fuel consumption decreased little at freeway driving.en
dc.language.isofin
dc.publisherMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleOhjelmoitavan moottorinohjausyksikön tutkiminen M50B25-ottomoottorissafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2082
dc.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysamoottorit
dc.subject.ysaelektroniikka
dc.subject.ysaviritys
dc.subject.ysaohjauslaitteet
dc.subject.ysaautoala
dc.subject.ysabensiinimoottorit
dc.contributor.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordmoottori
dc.subject.keywordecu
dc.subject.keywordmegasquirt
dc.subject.keywordmoottorinohjaus
dc.subject.degreeprogramfi=Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka|sv=Fordons- och transportteknik|en=Vehicle and Transportation Engineering|
dc.subject.disciplineAuto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot