Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallistavan kirjaamisen malli Aspa Palvelut Oy:n asiakkaiden ja työntekijöiden kokemusten pohjalta

Helminen, Mari; Ingalsuo, Anitra (2021)

 
Avaa tiedosto
Helminen_Mari_Ingalsuo_Anitra.pdf (1.201Mt)
Lataukset: 


Helminen, Mari
Ingalsuo, Anitra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103012804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia osallistavasta kirjaamisesta Aspa Palvelut Oy:ssä sekä näiden kokemusten perusteella kehittää osallistavan kirjaamisen toimintamalli. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käytännön keinoja osallistavan kirjaamisen toteutumiseen sekä palvelun laadun kehittäminen Aspassa uuden toimintamallin pohjalta. Tavoitteena oli tukea asiakkaiden osallisuutta mahdollistamalla heille osallistuminen toimintatutkimukseen sekä lisätä asiakkaiden tietoutta kirjaamisen merkityksestä ja käytänteistä. Opinnäytetyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena. Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluja ryhmähaastattelujen muodossa. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.

Tulosten perusteella asiakkailla oli toive kirjaamisen avoimuudesta ja rehellisyydestä. Asiakkaat pohtivat tekniikan toimivuutta mobiililaitteella kirjatessa. Kirjaamiseen liittyvä yhteisymmärrys koettiin tärkeäksi sekä se, että asiakkaille annetaan vaikutusmahdollisuus siihen mitä heistä kirjataan. Työntekijöiden mukaan tärkeää on työntekijän ja asiakkaan aktiivisuus, motivaatio ja kiinnostus yhdessä kirjaamiseen. Työntekijät toivoivat uusia toimintaohjeita, koska yhdessä kirjaamista kohtaan koettiin epävarmuutta vaativissa asiakastilanteissa. Työntekijät kuvasivat ajanpuutetta kotikäynneillä sekä haasteina tekniikan toimivuuden ja asiakastietoturvallisuuden vaarantumisen. Työntekijöiden mukaan kirjaamistavan olisi hyvä olla yksilöllinen jokaisen asiakkaan kohdalla ja osallistavan kirjaamisen tulisi muodostua osaksi asiakassuhdetta sen alusta lähtien. Tulosten pohjalta kehitettiin toimintamalli, joka tukee yhdessä kirjaamista. Toimintamallin mukaan kirjaamiskäytännöistä kerrotaan sekä vanhoille että uusille asiakkaille ja kirjaamisesta keskustellaan ja käytännöistä sovitaan asiakkaiden kanssa yksilöllisesti.

Jatkotutkimusehdotuksena työelämätaholle olisi toimintaohje haastavissa asiakastilanteissa kirjaamiseen ja lisäksi, miten yhdessä kirjaaminen toteutuu Aspassa toimintamallin käyttöönoton jälkeen. Osallistavan kirjaamisen toteutumista voisi tutkia myös muilla sosiaali- ja terveydenhuollon osa-alueilla kuin mielenterveys- ja päihdetyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste