Vastaako työhyvinvointi todellisuutta ravintola-alalla?
Merilahti, Heini; Karjunen, Pauliina (2012)
Merilahti, Heini
Karjunen, Pauliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239560
Tiivistelmä
Työssä on perehdytty työhyvinvointiin ravintola-alalla. Toimeksiantajana on Rengasravintolat Oy, jolla on tällä hetkellä 18 ravintolaa ja pubia ympäri Suomea ja yksi ravintola San Diegossa, Yhdysvalloissa. Työssä keskitytään ainoastaan Suomessa sijaitsevien ravintoloiden tutkimiseen.
Työn tavoitteena on selvittää Rengasravintoiloiden työntekijöiden työhyvinvointi ja työtyytyväisyys tällä hetkellä. Tavoitteena on myös antaa ehdotuksia mahdollisten epäkohtien parantamiseen. Johtopäätökset perustuvat kirjoitettuun teoriaan ja saatuihin vastauksiin.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. kysely lähetettiin ravintolapäälliköille maalis-huhtikuussa 2012. Vastausaikaa oli varattu neljä viikkoa. tarkoitus oli, että päälliköt kertovat työntekijöille tutkimuksesta ja näin varmistettaisiin mahdollisimman kattava tulos. Vastauksia ei kuitekaan saatu toivottua määrää. Näin ollen tulokset eivät ole kovin kattavia. Ne antavat kuitenkin viittettä työhyvinvoinnista työntekijöiden keskuudessa.
Saatujen vastausten pohjalta työntekijät olivat suhteellisen tyytyväisiä nykyisiin oloihinsa työpaikallaan. Työntekijät antoivat kiitettävän arvosanan työpaikan ilmapiirille, myös viestintä ja perehdyttäminen toimii yrityksessä melko hyvin. Motivoituneisuus ja työtyy-tyväisyys, jotka vaikuttavat työhyvinvointiin, saivat myös hyvät arvioinnit vastaajien keskuudessa. Parannettavaa ja kehitettävääkin kuitenkin löytyi ja johtopäätöksissä pyritään pureutua kehitettäviin kohtiin ja löytää ratkaisua niihin.
Työn tavoitteena on selvittää Rengasravintoiloiden työntekijöiden työhyvinvointi ja työtyytyväisyys tällä hetkellä. Tavoitteena on myös antaa ehdotuksia mahdollisten epäkohtien parantamiseen. Johtopäätökset perustuvat kirjoitettuun teoriaan ja saatuihin vastauksiin.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. kysely lähetettiin ravintolapäälliköille maalis-huhtikuussa 2012. Vastausaikaa oli varattu neljä viikkoa. tarkoitus oli, että päälliköt kertovat työntekijöille tutkimuksesta ja näin varmistettaisiin mahdollisimman kattava tulos. Vastauksia ei kuitekaan saatu toivottua määrää. Näin ollen tulokset eivät ole kovin kattavia. Ne antavat kuitenkin viittettä työhyvinvoinnista työntekijöiden keskuudessa.
Saatujen vastausten pohjalta työntekijät olivat suhteellisen tyytyväisiä nykyisiin oloihinsa työpaikallaan. Työntekijät antoivat kiitettävän arvosanan työpaikan ilmapiirille, myös viestintä ja perehdyttäminen toimii yrityksessä melko hyvin. Motivoituneisuus ja työtyy-tyväisyys, jotka vaikuttavat työhyvinvointiin, saivat myös hyvät arvioinnit vastaajien keskuudessa. Parannettavaa ja kehitettävääkin kuitenkin löytyi ja johtopäätöksissä pyritään pureutua kehitettäviin kohtiin ja löytää ratkaisua niihin.