Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitopiirin strategia päivystysklinikan hoitajien työssä

Siivonen, Kati (2012)

 
Avaa tiedosto
Siivonen_Kati.pdf (677.1Kt)
Lataukset: 


Siivonen, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitopiirin strategian toteutumisesta Kanta- Hämeen keskussairaalan päivystysklinikassa. Potilaan hoidon toteutumista tarkastellaan Balanced Scorecardin neljän näkökulman kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilökunnan kokemuksia hoidon toteutumisesta.

Tutkimusaineisto kerättiin päivystysklinikan hoitotyöntekijöiltä (n=25) avoimella kyselyllä. Aineisto luokiteltiin laadullisesti teorialähtöisellä sisällön analyysillä.

Johtopäätöksenä päivystysklinikan hoitohenkilökunta huomioi työssään asiakasnäkökulman potilaan yksilöllisenä kohteluna. He kohtelevat potilaita samanarvoisesti ja huomioivat potilaan yksityisyyden työssään. Hoitosuhteen onnistumisen yhtenä menestystekijänä pidettiin vuorovaikutusta potilaan ja hoitajan välillä. Hoitohenkilökunta pyrkii luomaan myönteisen ja luottamuksellisen hoitosuhteen informoimalla potilasta hoitoon liittyvissä asioissa. Yhteistyötä potilaan ja omaisten kanssa pidetään tärkeänä.

Henkilöstönäkökulma näyttäytyy hoitohenkilökunnan työssä ammatillisena osaamisena. Hoitoprosessi- ja kliinistä osaamista pidettiin tärkeänä ominaisuutena päivystysklinikalla työskentelyssä. Osaamisen ylläpitämiseksi pidettiin tärkeänä mahdollisuutta kouluttautua. Ammatillisuus näkyy hoitohenkilökunnan työssä potilaan hyvänä kohteluna sekä kollegan arvostamisena.

Talousnäkökulmassa toiminnan edellytyksiin liittyviä seikkoja olivat työskentelytilojen toimivuus, henkilöstöresurssien kohdentaminen ja henkilökunnan riittävyys.

Potilaan ohjautuminen oikeaan hoitopaikkaan ja yhtenäinen toiminta yhtenäistää hoitoa ja ylläpitää hoidon tasoa. Hoitotyö päivystysklinikalla on moniammatillista yhteistyötä, jota tehdään potilaan parhaaksi. Koko hoitoprosessin ajan potilaan vointia seurataan, siitä kirjataan ja raportoidaan potilaan siirtyessä päivystysklinikalta
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste