Opiskelukyky Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaalialalla
Kettunen, Roosa; Väntti, Maiju (2012)
Kettunen, Roosa
Väntti, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259856
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoiden opiskelukykyä. Opiskelukykyä tutkittiin työkykyyn rinnasteisena asiana. Tarkoituksena oli selvittää millainen opiskelukyky Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoilla on, mitkä asiat vaikuttavat opiskelukykyyn ja kuinka Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaaliala voisi kehittää toimintaansa opiskelukykyä tukevaksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen, joka toteutettiin e–lomake kyselynä.
Tulosten perusteella opiskelijat kokivat opiskelukykynsä keskimäärin hyväksi. Opiskelukykyyn vaikuttavia osa–alueita ovat omat voimavarat, opiskeluympäristö, opiskelutaidot ja opetustoiminta. Tulosten perusteella Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaaliala voi kehittää toimintaansa opiskelukykyä tukevaksi lisäämällä ohjausta ja tasoittamalla koulutyön määrää.
Kokemus opiskelukyvystä on yksilöllinen ja tämä näkyy vastauksissa. Vastaus-ten perusteella opiskelukyvyn eri osa–alueet kompensoivat toisiaan ja myös osa–alueiden sisällä olevat asiat kompensoivat toisiaan. Opiskelukyky voi siis sisältää heikkoja alueita, joita hyväksi koetut asiat tasapainottavat. Opiskelijan, oppilaitoksen ja koko yhteiskunnan kannalta on tärkeää tietää mitkä asiat vai-kuttavat opiskelukykyyn, jotta jokainen voi omalta taholtaan tukea ja kehittää sitä.
Tulosten perusteella opiskelijat kokivat opiskelukykynsä keskimäärin hyväksi. Opiskelukykyyn vaikuttavia osa–alueita ovat omat voimavarat, opiskeluympäristö, opiskelutaidot ja opetustoiminta. Tulosten perusteella Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaaliala voi kehittää toimintaansa opiskelukykyä tukevaksi lisäämällä ohjausta ja tasoittamalla koulutyön määrää.
Kokemus opiskelukyvystä on yksilöllinen ja tämä näkyy vastauksissa. Vastaus-ten perusteella opiskelukyvyn eri osa–alueet kompensoivat toisiaan ja myös osa–alueiden sisällä olevat asiat kompensoivat toisiaan. Opiskelukyky voi siis sisältää heikkoja alueita, joita hyväksi koetut asiat tasapainottavat. Opiskelijan, oppilaitoksen ja koko yhteiskunnan kannalta on tärkeää tietää mitkä asiat vai-kuttavat opiskelukykyyn, jotta jokainen voi omalta taholtaan tukea ja kehittää sitä.