Matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opiskelijaosuuskunta : Toimintamalli ja lähtökohdat opiskelijaosuuskunnan perustamiselle
Toivonen, Niina (2009)
Toivonen, Niina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910094882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910094882
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli Mikkelin ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalalle kokonaispalveluja tuottavan opiskelijaosuuskunnan toimintamallin suunnittelu ja lähtökohtien selvittäminen. Tutkimusongelmani oli, miten käynnistetään menestyvä opiskelijaosuuskunta marata-alalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä esittelin aluksi osuuskunta- ja osuustoiminta-käsitteet, perustietoa osuuskunnan perustamisesta sekä osuustoiminnasta osana AMK-opintoja ja kävin lyhyesti läpi opiskelijaosuuskuntia Suomen ammattikorkeakouluissa. Tämän jälkeen käsittelin palvelu-käsitettä, miten palvelut eroavat tavaroista ja esittelin palvelujen suunnittelun, markkinoinnin ja hinnoittelun piirteitä.
Tutkimuksen toteutuksessa käytin sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Laadullisen tutkimuksen toteutin haastattelemalla viittä Mikkelin ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opettajaa, ja määrällisen tutkimuksen lähettämällä Internet-kyselyn Mikkelin ammattikorkeakoulun palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman opiskelijoille. Haastattelujen ja kyselyn lisäksi hankin tietoa MAMK:n toiminnassa olevista opiskelijaosuuskunnista perehtymällä osuuskunnista tehtyihin opinnäytetöihin.
Tutkimustulosten perusteella marata-alan opiskelijaosuuskunnalle näyttäisi olevan tarvetta laitoksella, jotta nykyinen toimeksiantoprosessi saataisiin toimimaan johdonmukaisemmin. Lisäksi laitokselle tulleiden kyselyjen ja toimeksiantojen perusteella osuuskunnalle olisi myös kysyntää.
Teoreettisessa viitekehyksessä esittelin aluksi osuuskunta- ja osuustoiminta-käsitteet, perustietoa osuuskunnan perustamisesta sekä osuustoiminnasta osana AMK-opintoja ja kävin lyhyesti läpi opiskelijaosuuskuntia Suomen ammattikorkeakouluissa. Tämän jälkeen käsittelin palvelu-käsitettä, miten palvelut eroavat tavaroista ja esittelin palvelujen suunnittelun, markkinoinnin ja hinnoittelun piirteitä.
Tutkimuksen toteutuksessa käytin sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Laadullisen tutkimuksen toteutin haastattelemalla viittä Mikkelin ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opettajaa, ja määrällisen tutkimuksen lähettämällä Internet-kyselyn Mikkelin ammattikorkeakoulun palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman opiskelijoille. Haastattelujen ja kyselyn lisäksi hankin tietoa MAMK:n toiminnassa olevista opiskelijaosuuskunnista perehtymällä osuuskunnista tehtyihin opinnäytetöihin.
Tutkimustulosten perusteella marata-alan opiskelijaosuuskunnalle näyttäisi olevan tarvetta laitoksella, jotta nykyinen toimeksiantoprosessi saataisiin toimimaan johdonmukaisemmin. Lisäksi laitokselle tulleiden kyselyjen ja toimeksiantojen perusteella osuuskunnalle olisi myös kysyntää.