Kirjastonhoitajaksi vai kirjastovirkailijaksi? : Tutkimus tradenomeihin suhtautumisesta Suomen yleisissä kirjastoissa
Tapionlinna, Miika (2012)
Tapionlinna, Miika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259993
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, voiko tradenomi sijoittua kirjastovirkailijaa ylempiin tehtäviin yleisissä kirjastoissa, mihin yleisten kirjastojen rekrytoinnista vastaavat henkilöt kiinnittävät huomiota rekrytointitilanteessa ja mitä mieltä he ovat kirjastoalan korkeakoulutuksesta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Kysely lähetettiin 336 yleiselle kirjastolle ja vastauksia saatiin 120. Tutkimuksessa käytettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelujen muodossa. Tutkimuksen pääaineisto oli kuitenkin kyselylomakkeen vastaukset ja haastatteluilla vain täydennettiin kyselyn tuloksia.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa yleisistä kirjastoista voisi palkata tradenomin myös kirjastovirkailijaa ylempiin tehtäviin. Rekrytointitilanteessa koulutusta enemmän vaikuttavat henkilökohtaiset ominaisuudet ja erikoisosaaminen. Eniten huomiota kiinnitetään työkokemukseen, aktiivisuuteen, sosiaalisiin taitoihin, erikoistaitoihin sekä koulutukseen.
Kirjastoalan koulutukseen vastaajat olivat melko tyytyväisiä. Ammattikorkeakoulutuksen etuna pidettiin käytännönläheisyyttä, jota kaivattiin enemmän yliopistopuolen opintoihin. Yliopistokoulutuksen etuna pidettiin opintojen laaja-alaisuutta, mitä taas ammattikorkeakoulussa voisi olla enemmän.
Nykyisin kirjastoalalle koulutetaan työvoimaa kolmelta koulutusasteelta, mutta työpaikkojen määrä ei ole näillä näkymin lisääntymässä, eikä ”eläkepommia” ole ainakaan vielä tullut. Siksi olisi tarpeellista tutkia kirjastoalan koulutuksen määrää suhteessa kirjastoalan työllisyystilanteeseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Kysely lähetettiin 336 yleiselle kirjastolle ja vastauksia saatiin 120. Tutkimuksessa käytettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelujen muodossa. Tutkimuksen pääaineisto oli kuitenkin kyselylomakkeen vastaukset ja haastatteluilla vain täydennettiin kyselyn tuloksia.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa yleisistä kirjastoista voisi palkata tradenomin myös kirjastovirkailijaa ylempiin tehtäviin. Rekrytointitilanteessa koulutusta enemmän vaikuttavat henkilökohtaiset ominaisuudet ja erikoisosaaminen. Eniten huomiota kiinnitetään työkokemukseen, aktiivisuuteen, sosiaalisiin taitoihin, erikoistaitoihin sekä koulutukseen.
Kirjastoalan koulutukseen vastaajat olivat melko tyytyväisiä. Ammattikorkeakoulutuksen etuna pidettiin käytännönläheisyyttä, jota kaivattiin enemmän yliopistopuolen opintoihin. Yliopistokoulutuksen etuna pidettiin opintojen laaja-alaisuutta, mitä taas ammattikorkeakoulussa voisi olla enemmän.
Nykyisin kirjastoalalle koulutetaan työvoimaa kolmelta koulutusasteelta, mutta työpaikkojen määrä ei ole näillä näkymin lisääntymässä, eikä ”eläkepommia” ole ainakaan vielä tullut. Siksi olisi tarpeellista tutkia kirjastoalan koulutuksen määrää suhteessa kirjastoalan työllisyystilanteeseen.