Tänään on hyvä päivä? : Kiusaaminen entisten kiusattujen silmin
Rissanen, Tuuli (2012)
Rissanen, Tuuli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052510003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052510003
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen perehtynyt erityisesti koulukiusaamiseen ja sen seurauksiin.
Olen ottanut selvää, miten ihmiset jotka ovat olleet kiusattuja, kokevat kiusaamisen tänä päivänä. Ovatko he päässeet jaloilleen, mitä ajatuksia heillä itsellään on, ja mitkä keinot ovat olleet heidän henkilökohtaisia selviytymiskeinojaan. Lisäksi olen perehtynyt kiusaajan, kiusatun ja erityisesti kiusattujen auttajien roo-leihin. Opinnäytetyössäni oleellista on myös se, miten koulukiusaamisen jälkeen ja aikana on mahdollista selviytyä elämässä eteenpäin.
Aineistona olen käyttänyt eri blogisivustoille kirjoittavien entisten koulukiusattujen tekstejä. Nämä blogisivustot ovat kaikille avoimia ja kirjoittajat ovat itse halunneet jakaa kiusaamiskokemuksensa muille ihmisille. Menetelmänä tässä käytin aineistopohjaista tiedonkeruumenetelmää. Luvat aineistojen käyttöön olen saanut blogien kirjoittajilta itseltään.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten eri ihmiset ovat kokeneet tai kokevat kiusaamisen ja miten he selviytyvät kiusaamisesta. Kiusatut kertovat siitä, miten heitä on kiusattu ja miten he ovat siitä selviytyneet.
Opinnäytetyöstäni käy ilmi se, kuinka haavoittuvaisia kiusaamisen uhrit voivat olla pitkään kiusaamisen päätyttyäkin sekä se, mitä keinoja voi kiusaamisen yli pääsemiseksi hyödyntää. Teoria tukee aineistoa siinä määrin, että monet kiusaamisen piirteet ja tunnusmerkit ovat tunnistettavissa myös aineistosta.
Opinnäytetyöstäni on hyötyä niille, jotka tarvitsevat tietoa kiusaamisesta ilmiönä, kiusaamisen tunnistamisesta sekä kiusaamisesta ylitsepääsemisessä.
Olen ottanut selvää, miten ihmiset jotka ovat olleet kiusattuja, kokevat kiusaamisen tänä päivänä. Ovatko he päässeet jaloilleen, mitä ajatuksia heillä itsellään on, ja mitkä keinot ovat olleet heidän henkilökohtaisia selviytymiskeinojaan. Lisäksi olen perehtynyt kiusaajan, kiusatun ja erityisesti kiusattujen auttajien roo-leihin. Opinnäytetyössäni oleellista on myös se, miten koulukiusaamisen jälkeen ja aikana on mahdollista selviytyä elämässä eteenpäin.
Aineistona olen käyttänyt eri blogisivustoille kirjoittavien entisten koulukiusattujen tekstejä. Nämä blogisivustot ovat kaikille avoimia ja kirjoittajat ovat itse halunneet jakaa kiusaamiskokemuksensa muille ihmisille. Menetelmänä tässä käytin aineistopohjaista tiedonkeruumenetelmää. Luvat aineistojen käyttöön olen saanut blogien kirjoittajilta itseltään.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten eri ihmiset ovat kokeneet tai kokevat kiusaamisen ja miten he selviytyvät kiusaamisesta. Kiusatut kertovat siitä, miten heitä on kiusattu ja miten he ovat siitä selviytyneet.
Opinnäytetyöstäni käy ilmi se, kuinka haavoittuvaisia kiusaamisen uhrit voivat olla pitkään kiusaamisen päätyttyäkin sekä se, mitä keinoja voi kiusaamisen yli pääsemiseksi hyödyntää. Teoria tukee aineistoa siinä määrin, että monet kiusaamisen piirteet ja tunnusmerkit ovat tunnistettavissa myös aineistosta.
Opinnäytetyöstäni on hyötyä niille, jotka tarvitsevat tietoa kiusaamisesta ilmiönä, kiusaamisen tunnistamisesta sekä kiusaamisesta ylitsepääsemisessä.