Lounaslistan kehittäminen huoltoaseman ravintolaan
Parkkonen, Kaija (2012)
Parkkonen, Kaija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710080
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tarkoitus oli selvittää Teiskontien Neste Ravintola Motorestin lounasasiakkaiden toiveita, odotuksia ja tarpeita lounasruokailulle. Kehittämisen taustalla oli lounaslistasuunnittelijan tarve saada tietoa asiakkaiden mielipiteistä. Teiskontiellä ei ole vastaavaa tutkimusta aiemmin tehty. Opinnäytetyön tavoite oli saada Motorest Teiskontielle toimiva ja kiertävä viiden viikon lounaslista.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja empiirinen kehittämistyö. Teoreettisessa osassa opinnäytetyö esitteli kohdeketjua ja sen toimintaa. Opinnäytetyö esitteli suosituksia, ruokailuun liittyviä valintoja ja työpaikkaruokailun eri alueita. Empiirisessä osassa analysoitiin ravintolan lounasasiakkaille tehtyä lähtökyselyä. Tutkimuksella lounasasiakkaille haluttiin selvittää, kuinka lounaslista toimii sekä miten ja mihin suuntaan sitä tulisi asiakkaan näkökulmasta kehittää. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä asiakaskyselyä. Tukena taustalla toimivat keskustelut henkilökunnan kanssa, havainnointi ja seuranta. Näillä toiminnoilla kerättiin tietoa lounasruokailun kehittämiseksi.
Toimivalla ruokalistalla voidaan markkinoida ravintolaa. Ravintolan toimintaa arvioidaan palvelun ja laadun perusteella. Hyvä ruokalista puhuu omasta puolestaan asiakkaalle ravintolan laadusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi ja toimivampi lounaslista, jossa kehittämistyö näkyy. Lounasasiakkaille suunnatun kyselyn merkittävin havainto oli, että ravintolan lounaslista oli hyvä, mutta uudistusta ja kehittämistä kaipaava. Asiakaskyselyn vastauksia analysoitiin ja tulokset näkyvät uusissa lounaslistoissa. Kehittämistuloksena syntyi uusi ja toiveita huomioon ottanut viiden viikon kiertävä lounaslista. Uudistetun lounaslistan kolmelle viikolle on suunniteltu ruokaohjeet (liite 6). Kehittämisen tulos tullee näkymään lounasruokailijoiden tyytyväisyytenä ja mahdollisena lounasruokailijamäärän kasvuna tulevaisuudessa. Kyselyn tulos on apuna markkinoinnissa ja työvälineenä keittiön henkilökunnalle. Empiirinen osuus tehtiin keittiövastaavan hankkeesta ja yhteistyössä yrityksen henkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja empiirinen kehittämistyö. Teoreettisessa osassa opinnäytetyö esitteli kohdeketjua ja sen toimintaa. Opinnäytetyö esitteli suosituksia, ruokailuun liittyviä valintoja ja työpaikkaruokailun eri alueita. Empiirisessä osassa analysoitiin ravintolan lounasasiakkaille tehtyä lähtökyselyä. Tutkimuksella lounasasiakkaille haluttiin selvittää, kuinka lounaslista toimii sekä miten ja mihin suuntaan sitä tulisi asiakkaan näkökulmasta kehittää. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä asiakaskyselyä. Tukena taustalla toimivat keskustelut henkilökunnan kanssa, havainnointi ja seuranta. Näillä toiminnoilla kerättiin tietoa lounasruokailun kehittämiseksi.
Toimivalla ruokalistalla voidaan markkinoida ravintolaa. Ravintolan toimintaa arvioidaan palvelun ja laadun perusteella. Hyvä ruokalista puhuu omasta puolestaan asiakkaalle ravintolan laadusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi ja toimivampi lounaslista, jossa kehittämistyö näkyy. Lounasasiakkaille suunnatun kyselyn merkittävin havainto oli, että ravintolan lounaslista oli hyvä, mutta uudistusta ja kehittämistä kaipaava. Asiakaskyselyn vastauksia analysoitiin ja tulokset näkyvät uusissa lounaslistoissa. Kehittämistuloksena syntyi uusi ja toiveita huomioon ottanut viiden viikon kiertävä lounaslista. Uudistetun lounaslistan kolmelle viikolle on suunniteltu ruokaohjeet (liite 6). Kehittämisen tulos tullee näkymään lounasruokailijoiden tyytyväisyytenä ja mahdollisena lounasruokailijamäärän kasvuna tulevaisuudessa. Kyselyn tulos on apuna markkinoinnissa ja työvälineenä keittiön henkilökunnalle. Empiirinen osuus tehtiin keittiövastaavan hankkeesta ja yhteistyössä yrityksen henkilökunnan kanssa.