Brandkårens ungdomsledarkurs : En processbeskrivning för ett sammanställnings- och utvecklingsarbete för en handbok
Österlund, Henrika; Nyman, Matilda (2012)
Österlund, Henrika
Nyman, Matilda
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239506
Tiivistelmä
Ungdomsledarkursen inom brandkåren har länge haft ett behov av utveckling och sammanställning. Det har varit svårt att överföra kursen till nya kursledare och utbildare. Vi valde därför att sammanställa och utveckla kursen som vårt slutarbete. Vår uppdragsgivare är Finlands Svenska Brand- och Räddningsförbund r.f. Arbetet består av tre delar, en handbok och ett elektroniskt material, som är till för blivande kursledare och utbildare, samt en processbeskrivning. Syftet med vårt arbete, med handboken och det elektroniska materialet, är att underlätta för kommande kursledare och utbildare i deras arbete att utbilda kunniga, motiverade och ansvarsfulla ungdomsledare inom brandkårsungdomsarbetet. Vi anser att målsättningarna för kommande ungdomsledare bäst uppfylls genom utbildningsmetoder som tangerar det sociokulturella- och socialpsykologiska perspektivet. Processbeskrivningen beskriver den process som vi har genomgått för att utveckla brandkårens ungdomsledarkurs och sammanställningen av den handbok och det elektroniska material som behövs för kommande kursledare och utbildare.
Innehållet centreras mycket kring ledarskap och organistationsteori eftersom vi anser att de är två viktiga kunskapsområden en ungdomsledare behöver ha. För att kunna utbilda kunniga, motiverade och ansvarsfulla ungdomsledare behöver även kursledare och utbildare ha kunskap inom dessa områden som han sedan kan föra vidare genom diskussion och övningar. The youth leadership course within the voluntary firefighting organization has had a need for development and a collocation for a long time now. It has been difficult to transfer the course to new leaders and instructors for the course. That is the reason why we chose to summarize and develop this course as our final project. We received this assignment from Finlands Svenska Brand- och räddningsförbund r.f. This work consists of three parts, a guide, electronic material for the new course leaders and instructors, and a description of the process. The purpose of this work, the guide and the electronic material, is to help the future course leaders and instructors in their work to educate knowledgeable, motivated and responsible youth instructors in the field of voluntary firefighters youth division.
We feel that the goals for future youth instructors can be achieved most effectively through training methods that touch upon sociocultural and sociopsychological perspectives. The description of the process shows the process through which we have undergone in order to develop the voluntary firefighters youth instructor course and summary of the guide and the electronic material needed for future course leaders and instructors. The content is centered on leadership and organizational theory, since we think these are two important areas of knowledge a youth instructors needs. In order to educate knowledgeable, motivated and responsible youth instructors the course leaders and instructors need to have knowledge in these areas so that this knowledge may be passed on through discussion and various exercises.
Innehållet centreras mycket kring ledarskap och organistationsteori eftersom vi anser att de är två viktiga kunskapsområden en ungdomsledare behöver ha. För att kunna utbilda kunniga, motiverade och ansvarsfulla ungdomsledare behöver även kursledare och utbildare ha kunskap inom dessa områden som han sedan kan föra vidare genom diskussion och övningar.
We feel that the goals for future youth instructors can be achieved most effectively through training methods that touch upon sociocultural and sociopsychological perspectives. The description of the process shows the process through which we have undergone in order to develop the voluntary firefighters youth instructor course and summary of the guide and the electronic material needed for future course leaders and instructors. The content is centered on leadership and organizational theory, since we think these are two important areas of knowledge a youth instructors needs. In order to educate knowledgeable, motivated and responsible youth instructors the course leaders and instructors need to have knowledge in these areas so that this knowledge may be passed on through discussion and various exercises.