Asiakasymmärryksen lisääminen palvelumuotoilun keinoin : case : Yrityskolmio - verkostot asiakkaana
Valtare, Mikaela (2012)
Valtare, Mikaela
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910442
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä palvelumuotoilulla tarkoi-tetaan ja miten sitä voidaan hyödyntää yrityksissä. Palvelumuotoiluprosessiin kuuluu olennaisena osana asiakasymmärrys ja opinnäytetyössä perehdytään tähän prosessin vaiheeseen verkostojen näkökulmasta.
Teoriaosuudessa määritellään keskeiset käsitteet sekä keskitytään palvelumuotoilun tavoitteisiin ja tehtäviin, asiakasymmärryksen hankkimisen menetelmiin sekä verkoston tarpeisiin, hyötyihin ja haasteisiin.
Työn empiriaosa koostuu Yrityskolmion palvelu-muotoilupäivästä, jossa haastateltiin Yrityskolmion asiakasverkostoja. Päivän tavoitteena oli kuunnella asia-kasta ja saada uusia ideoita sekä käytännöllisiä vinkkejä palveluiden kehittämiseen esimerkiksi vertaisoppimalla. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kaikki verkostojen yritykset haluavat kehittää toimintaansa ja esille nousi kehitysehdotuksia liittyen verkoston jäsenten keskinäisen tunnettavuuden lisäämiseen sekä yhteismarkkinointiin.
Teoriaosuudessa määritellään keskeiset käsitteet sekä keskitytään palvelumuotoilun tavoitteisiin ja tehtäviin, asiakasymmärryksen hankkimisen menetelmiin sekä verkoston tarpeisiin, hyötyihin ja haasteisiin.
Työn empiriaosa koostuu Yrityskolmion palvelu-muotoilupäivästä, jossa haastateltiin Yrityskolmion asiakasverkostoja. Päivän tavoitteena oli kuunnella asia-kasta ja saada uusia ideoita sekä käytännöllisiä vinkkejä palveluiden kehittämiseen esimerkiksi vertaisoppimalla. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kaikki verkostojen yritykset haluavat kehittää toimintaansa ja esille nousi kehitysehdotuksia liittyen verkoston jäsenten keskinäisen tunnettavuuden lisäämiseen sekä yhteismarkkinointiin.