"Henkilöstöjohtaminen ja viestintä yrityksissä" : case Varova Oy
Perämäki, Saara (2012)
Perämäki, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910441
Tiivistelmä
Ihminen harjoittaa sekä tietoisesti, että tiedostamattomasti viestintää koko ajan, ajasta ja paikasta riippumatta. Yritysten yhtenä toiminnan edellytyksenä voidaan pitää onnistunutta viestintää. Viestintä kuulostaa helpolta ja arkiselta, olemmehan tekemisissä sen kanssa lähes koko ajan. Se on kuitenkin laaja kokonaisuus, minkä parissa lähes jokaisella yrityksellä on parannettavaa ja johon tulisi kiinnittää erityisen paljon huomiota.
Tutkin työssäni henkilöstöjohtamista, strategista johtamista sekä sisäistä viestintää. Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Varova Oy, suomalainen kuljetus- ja huolintaliike, joka on erikoistunut kansainvälisiin kuljetuksiin ja huolintaan. Suoritin opintoihini kuuluvan työharjoittelun Varova Oy:llä, joten tuntui luonnolliselta valita yritys tarkastelun kohteeksi työssäni.
Työ jakautuu teoriaosuuteen, tutkittavan yrityksen tarkasteluun, kyselyn tuloksiin sekä edellisten pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin. Teoriaosuudessa käydään läpi organisaatioiden sisäistä viestintää, viestintäkanavia, viestintästrategiaa, palautekulttuuria sekä siihen liittyen hieman henkilöstöjohtamista sekä strategista johtamista. Työssä kuullaan myös Varova Oy:n henkilöstönkehittämispäällikön mietteitä Varovan strategisesta johtamisesta. Teoriaosuuden jälkeen perehdytään tarkemmin Varovaan yrityksenä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Kysely toteutettiin sähköisen Webropol ohjelman avulla Varova Oy:n henkilöstölle. Kyselyn avulla selvitettiin millaiseksi yrityksen työntekijät kokevat sisäisen viestinnän sekä mitä kokemuksia heillä on sisäisen viestinnän merkityksestä ja nykytilasta. Näiden lisäksi pohdin miten viestinnässä ilmeneviä epäkohtia voisi parantaa. Varovan työntekijät pääsivät vastaamaan Internet-kyselyyn sähköpostilinkin kautta.
Tutkimuksen perusteella sisäisessä viestinnässä ja henkilöstöjohtamisen osa-alueissa havaittiin joitakin puutteita. Työntekijät peräänkuuluttivat avoimuutta, runsaampaa palautetta sekä järjestelmällistä perehdytys- ja koulutusjärjestelmää. Kohdeorganisaation tulisikin kiinnittää huomiota tiimien väliseen viestintään sekä palaute- ja kannustinjärjestelmien parantamiseen. Vaikka avoimuutta kaivattiin työyhteisön viestintään, oltiin viestinnän nopeuteen kuitenkin tyytyväisiä. Enemmistö yrityksen työntekijöistä kokee, että työyhteisöä koskevista tärkeistä asioista viestitään tarpeeksi nopeasti.
Tutkin työssäni henkilöstöjohtamista, strategista johtamista sekä sisäistä viestintää. Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Varova Oy, suomalainen kuljetus- ja huolintaliike, joka on erikoistunut kansainvälisiin kuljetuksiin ja huolintaan. Suoritin opintoihini kuuluvan työharjoittelun Varova Oy:llä, joten tuntui luonnolliselta valita yritys tarkastelun kohteeksi työssäni.
Työ jakautuu teoriaosuuteen, tutkittavan yrityksen tarkasteluun, kyselyn tuloksiin sekä edellisten pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin. Teoriaosuudessa käydään läpi organisaatioiden sisäistä viestintää, viestintäkanavia, viestintästrategiaa, palautekulttuuria sekä siihen liittyen hieman henkilöstöjohtamista sekä strategista johtamista. Työssä kuullaan myös Varova Oy:n henkilöstönkehittämispäällikön mietteitä Varovan strategisesta johtamisesta. Teoriaosuuden jälkeen perehdytään tarkemmin Varovaan yrityksenä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Kysely toteutettiin sähköisen Webropol ohjelman avulla Varova Oy:n henkilöstölle. Kyselyn avulla selvitettiin millaiseksi yrityksen työntekijät kokevat sisäisen viestinnän sekä mitä kokemuksia heillä on sisäisen viestinnän merkityksestä ja nykytilasta. Näiden lisäksi pohdin miten viestinnässä ilmeneviä epäkohtia voisi parantaa. Varovan työntekijät pääsivät vastaamaan Internet-kyselyyn sähköpostilinkin kautta.
Tutkimuksen perusteella sisäisessä viestinnässä ja henkilöstöjohtamisen osa-alueissa havaittiin joitakin puutteita. Työntekijät peräänkuuluttivat avoimuutta, runsaampaa palautetta sekä järjestelmällistä perehdytys- ja koulutusjärjestelmää. Kohdeorganisaation tulisikin kiinnittää huomiota tiimien väliseen viestintään sekä palaute- ja kannustinjärjestelmien parantamiseen. Vaikka avoimuutta kaivattiin työyhteisön viestintään, oltiin viestinnän nopeuteen kuitenkin tyytyväisiä. Enemmistö yrityksen työntekijöistä kokee, että työyhteisöä koskevista tärkeistä asioista viestitään tarpeeksi nopeasti.