Esteettömän koulunpihan suunnittelu – Liuhtarin erityisoppilaiden koulunpiha
Pitkäkoski, Veera (2021)
Pitkäkoski, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön on tilannut Lapuan kaupunki ja lopputuloksena on erityisoppilaiden koulun pihasuunnitelma. Tavoitteena oli suunnitella pihasta esteetön, toimiva, turvallinen, viihtyisä ja oppilaille mieluisa koulunpiha. Lapuan erityisoppilaat ovat muuttamassa uusiin tiloihin rakenteilla olevaan uuteen Liuhtarin kouluun. Erityiskoulu saa Liuhtarin pihasta oman aidatun alueensa, johon sijoitetaan juuri heitä varten esteettömiä leikkivälineitä.
Ennen lopputuloksen esittelyä tutustutaan erilaisiin esteisiin ja haasteisiin, joita erityisoppilaalla voi olla ja millaisilla ratkaisuilla ne voidaan koulunpihalla ottaa huomioon. Seuraavaksi keräsin yhteen ohjeita ja säännöksiä esteettömän ympäristön suunnittelusta, sen suositellusta kasvillisuudesta ja koulunpihan laitteiden vaatimuksista.
Suunnittelu aloitettiin kuulemalla erityiskoulun henkilökuntaa ja oppilaita. Suunnittelussa oli omana haasteena pihan pienuus. Heidän toiveidensa ja aiemmin tutkittujen ohjeiden ja säännösten pohjalta syntyi luonnossuunnitelma, joka esiteltiin koulun henkilökunnalle. Uusien kommenttien ja Lapuan kaupungin yhteistyön kautta syntyi lopputulos eli erityisoppilaiden koulun pihasuunnitelma.
Ennen lopputuloksen esittelyä tutustutaan erilaisiin esteisiin ja haasteisiin, joita erityisoppilaalla voi olla ja millaisilla ratkaisuilla ne voidaan koulunpihalla ottaa huomioon. Seuraavaksi keräsin yhteen ohjeita ja säännöksiä esteettömän ympäristön suunnittelusta, sen suositellusta kasvillisuudesta ja koulunpihan laitteiden vaatimuksista.
Suunnittelu aloitettiin kuulemalla erityiskoulun henkilökuntaa ja oppilaita. Suunnittelussa oli omana haasteena pihan pienuus. Heidän toiveidensa ja aiemmin tutkittujen ohjeiden ja säännösten pohjalta syntyi luonnossuunnitelma, joka esiteltiin koulun henkilökunnalle. Uusien kommenttien ja Lapuan kaupungin yhteistyön kautta syntyi lopputulos eli erityisoppilaiden koulun pihasuunnitelma.