Puolustusministeriön sihteerien mielipiteet ja kokemukset ulkoisesta henkilökierrosta
Linkama, Tinja (2012)
Linkama, Tinja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910500
Tiivistelmä
Nykypäivän liike-elämässä henkilöstön osaaminen ja sen hyödyntäminen ovat yhä tärkeämmässä roolissa. Suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen ja säästö- sekä tulospaineet lisäävät organisaation ja henkilöstön jouston tarvetta. Nämä muutokset kohdistuvat myös valtioon työnantajana.
Oppivalla organisaatiolla on kyky ennakoida muutokset ja reagoida niihin, sillä se hyödyntää ja kehittää jatkuvasti työntekijöiden osaamista ja tukee oppimista. Yksi oppimisen muodoista on työssä oppiminen, jolla tarkoitetaan niitä erilaisia tapoja, joissa ihmiset oppivat työssään tekemisen kautta ja tekemisen ohessa. Henkilökierto on työssä oppimisen muoto. Henkilöstön kiinnostuksesta ja työnantajan panostuksesta huolimatta siihen on vaikea löytää osallistujia puolustusministeriössä.
Työ tehtiin toimeksiantona puolustusministeriölle. Työn tavoitteena on selvittää, miten henkilökiertoa voitaisiin lisätä puolustusministeriössä. Samalla halutaan selvittää, millaisia esteitä kiertoon lähdölle on ja millaisia kokemuksia henkilökiertoon osallistuneilla on siitä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista menetelmää. Kohteena tässä tutkimuksessa ovat puolustusministeriön sihteerit, jotka ovat joko osallistuneet henkilökiertoon tai joille on tarjottu Sihteerin valmentava henkilökierto – ohjelmaa. Heistä haastateltiin kahdeksaa henkilöä. Työ tehtiin keväällä 2012.
Tulokset osoittavat henkilökierron hyväksi työssä oppimisen tavaksi. Sihteerit ovat kiinnostuneita siitä puolustusministeriössä, suhtautuminen on myönteistä, odotukset realistista ja myös kokemukset siitä ovat myönteisiä. Henkilökiertoon lähtöön vaikuttavat sihteerien oma-aloitteisuuden puute ja vähäinen tieto kierrosta. Suurimmat syyt henkilökierrosta kieltäytymiselle olivat sihteerien urautuminen ja muutoksen pelko, elämäntilanne, työstä johtuvat syyt ja käytännön hankaluudet kierron järjestämisessä.
Oppivalla organisaatiolla on kyky ennakoida muutokset ja reagoida niihin, sillä se hyödyntää ja kehittää jatkuvasti työntekijöiden osaamista ja tukee oppimista. Yksi oppimisen muodoista on työssä oppiminen, jolla tarkoitetaan niitä erilaisia tapoja, joissa ihmiset oppivat työssään tekemisen kautta ja tekemisen ohessa. Henkilökierto on työssä oppimisen muoto. Henkilöstön kiinnostuksesta ja työnantajan panostuksesta huolimatta siihen on vaikea löytää osallistujia puolustusministeriössä.
Työ tehtiin toimeksiantona puolustusministeriölle. Työn tavoitteena on selvittää, miten henkilökiertoa voitaisiin lisätä puolustusministeriössä. Samalla halutaan selvittää, millaisia esteitä kiertoon lähdölle on ja millaisia kokemuksia henkilökiertoon osallistuneilla on siitä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista menetelmää. Kohteena tässä tutkimuksessa ovat puolustusministeriön sihteerit, jotka ovat joko osallistuneet henkilökiertoon tai joille on tarjottu Sihteerin valmentava henkilökierto – ohjelmaa. Heistä haastateltiin kahdeksaa henkilöä. Työ tehtiin keväällä 2012.
Tulokset osoittavat henkilökierron hyväksi työssä oppimisen tavaksi. Sihteerit ovat kiinnostuneita siitä puolustusministeriössä, suhtautuminen on myönteistä, odotukset realistista ja myös kokemukset siitä ovat myönteisiä. Henkilökiertoon lähtöön vaikuttavat sihteerien oma-aloitteisuuden puute ja vähäinen tieto kierrosta. Suurimmat syyt henkilökierrosta kieltäytymiselle olivat sihteerien urautuminen ja muutoksen pelko, elämäntilanne, työstä johtuvat syyt ja käytännön hankaluudet kierron järjestämisessä.