Rekrytointi sosiaalisessa mediassa organisaation menestystekijänä
Kaitale, Sanna (2012)
Kaitale, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219073
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Työtä Meille Nyt ja Heti! -hankkeen JobiJobi!-palvelulle. Palvelu on Satakunnan ELY-keskuksen rahoittama ESR-hanke, jota koordinoi Satakunnan ammattikorkeakoulu. Sosiaalisessa mediassa toimiva JobiJobi!-palvelun tavoitteena on parantaa nuorten työnhakuosaamista verkossa sekä opastaa yrityksiä sosiaalisen median kautta tapahtuvaan rekrytointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä lisää tietoa sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta rekrytoinnista ja kerättyjen tietojen pohjalta laatia ohjeistukset some-rekrytointiin.
Rekrytointi sosiaalisessa mediassa on muutakin kuin uuden työntekijän rekrytoimista. Onnistuneella rekrytoinnilla voidaan parantaa yrityskuvaa, kasvattaa organisaation tunnettuutta sekä parantaa myyntiä. Edellytyksenä sosiaalisessa mediassa menestymiseen on kuitenkin hyvän pohjatyön tekeminen. Verkostojen luominen ja luottamuksen saavuttaminen verkossa ovat avaintekijöitä. Ilman verkostoja työpaikkailmoitukset eivät tavoita ketään.
Rekrytointia sosiaalisessa mediassa suunnittelevan organisaation ei tulisi sännätä sosiaaliseen mediaan kuitenkaan ilman suunnittelua. Organisaation kannattaa laatia rekrytointistrategia, jossa ainakin kartoitetaan uuden työntekijän tarve, määritellään tavoitteet, suunnitellaan sisältö sekä valitaan hakukanavat ja päätetään budjetti. Parhaimmat kanavat sosiaalisessa mediassa rekrytoimiseen ovat LinkedIn, Facebook ja Twitter. Kyseiset kanavat ovat Suomessa tarpeeksi tunnettuja ja niiden kävijämäärät sitä tasoa, että organisaation on mahdollista tavoittaa työpaikkailmoituksilla suuri määrä käyttäjiä. Kun rekrytointi hoidetaan asianmukaisesti alusta loppuun saakka, rekrytointi sosiaalisessa mediassa voi nousta todelliseksi menestystekijäksi organisaatiossa.
Rekrytointi sosiaalisessa mediassa on muutakin kuin uuden työntekijän rekrytoimista. Onnistuneella rekrytoinnilla voidaan parantaa yrityskuvaa, kasvattaa organisaation tunnettuutta sekä parantaa myyntiä. Edellytyksenä sosiaalisessa mediassa menestymiseen on kuitenkin hyvän pohjatyön tekeminen. Verkostojen luominen ja luottamuksen saavuttaminen verkossa ovat avaintekijöitä. Ilman verkostoja työpaikkailmoitukset eivät tavoita ketään.
Rekrytointia sosiaalisessa mediassa suunnittelevan organisaation ei tulisi sännätä sosiaaliseen mediaan kuitenkaan ilman suunnittelua. Organisaation kannattaa laatia rekrytointistrategia, jossa ainakin kartoitetaan uuden työntekijän tarve, määritellään tavoitteet, suunnitellaan sisältö sekä valitaan hakukanavat ja päätetään budjetti. Parhaimmat kanavat sosiaalisessa mediassa rekrytoimiseen ovat LinkedIn, Facebook ja Twitter. Kyseiset kanavat ovat Suomessa tarpeeksi tunnettuja ja niiden kävijämäärät sitä tasoa, että organisaation on mahdollista tavoittaa työpaikkailmoituksilla suuri määrä käyttäjiä. Kun rekrytointi hoidetaan asianmukaisesti alusta loppuun saakka, rekrytointi sosiaalisessa mediassa voi nousta todelliseksi menestystekijäksi organisaatiossa.