Kansainvälisen harjoitteluyhteistyön kehittäminen ja markkinointi -Case Pietari
Laitinen, Markku (2012)
Laitinen, Markku
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Laurea ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön ja Pietarin ”x” -hotelliketjun yhteistyön kehittäminen. Toiminnallisena päämääräänä oli molemminpuolisen ja toimivan yhteistyön kehittäminen siten, että Laurea Leppävaara lähettää harjoittelijoita hotelleihin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Toiminnallisena osuutena laadittiin erillinen opas Pietarista harjoittelukohteena ja se on löydettävissä Laurea Leppävaaran kansainvälisestä yksiköstä. Oppaasta löytyy kaikki tarvittava tieto, jota opiskelija tarvisee hakiessaan harjoitteluun tai toimiessaan itse harjoittelussa.
Tutkimuksellisena osuutena opinnäytetyössä oli tutkimus ”Kansainvälisten hotelliharjoittelun hyödyistä” ammatillisen kasvun näkökulmasta ja se on löydettävissä kokonaisuudessaan Laurea Leppävaaran kansainvälisiltä toimijoilta. Tutkimuksessa kartoitettiin teemahaastatteluilla kuudelta kansainvälisissä hotelliharjoitteluissa olleilta opiskelijoilta syyt hotelliharjoitteluun lähtöön ja opiskelijoiden kokemat hyödyt harjoitteluista. Eniten esiin nousseet motiivit lähtöön olivat kansainvälisen työkokemuksen saaminen, uusien ja erilaisten haasteiden hakeminen sekä halu parantaa kielitaitoa. Tämän lisäksi suurin osa haastatelluista koki nähneensä erilaisen organisaatiomallin ja johtamistyylin, jotka nähtiin positiivisessa valossa uuden oppimisen kannalta. Jokainen haastatelluista korosti myös kansainvälistä hotelliharjoittelua osana henkistä kasvua.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös opiskelijoiden kokemia ongelmia harjoitteluissa ja nämä seikat olivat osa laajamittaista benchmarkkausta, jolla haluttiin parantaa ja luoda puitteet onnistuneelle työharjoittelulle Pietarissa. Suurimmat ongelmat olivat opiskelijoiden harjoittelujen yksipuolisuus ja johdon harjoittelijoita kohtaan osoittama ajoittainen välinpitämättömyys. Nämä seikat nostettiin esiin Pietarin matkalla helmikuussa 2012, jossa tavattiin ”x” hotellien henkilöstöpäällikkö ja samalla varmistuttiin siitä, että Pietarissa tarjottavien harjoittelujen sisältöön ja työtehtäviin pystyvät myös opiskelijat vaikuttamaan. Samalla matkalla Pietarissa luotiin myös alustus Laurea Leppävaaran ja ”x” hotellien tulevaisuuden kumppanuussopimuksesta.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syyskuussa 2011 ja päättyi vuoden 2012 toukokuussa, jolloin tavoitteiden mukaisesti oli laadittu opas Pietarin työharjoittelusta ja tutkimus ”Kansainvälisen hotelliharjoittelujen hyödyistä”. Näiden lisäksi Laurea Leppävaaran kansainväliselle yksikölle laadittiin markkinointiposteri ja erillinen Powerpoint-materiaali, joita käytettiin hyödyksi markkinoitaessa Pietarin ”x” hotelleja markkinointitilaisuuksissa maaliskuussa ja toukokuussa vuonna 2012 Laurea Leppävaarassa. Tämä raportti sisältää koko opinnäytetyöprosessin kuvauksen ja se on asetettu ”kansainvälistymiseen osana ammatillista kasvua ja markkinonti” –viitekehykseen. Opasmateriaali ja tutkimus on tarkoitettu ainoastaan Laurea Leppävaaran kansainvälisen yksikön sisäiseen käyttöön.
Asiasanat kansainvälistyminen, ammatillinen kasvu, markkinointi, työharjoittelu
Tutkimuksellisena osuutena opinnäytetyössä oli tutkimus ”Kansainvälisten hotelliharjoittelun hyödyistä” ammatillisen kasvun näkökulmasta ja se on löydettävissä kokonaisuudessaan Laurea Leppävaaran kansainvälisiltä toimijoilta. Tutkimuksessa kartoitettiin teemahaastatteluilla kuudelta kansainvälisissä hotelliharjoitteluissa olleilta opiskelijoilta syyt hotelliharjoitteluun lähtöön ja opiskelijoiden kokemat hyödyt harjoitteluista. Eniten esiin nousseet motiivit lähtöön olivat kansainvälisen työkokemuksen saaminen, uusien ja erilaisten haasteiden hakeminen sekä halu parantaa kielitaitoa. Tämän lisäksi suurin osa haastatelluista koki nähneensä erilaisen organisaatiomallin ja johtamistyylin, jotka nähtiin positiivisessa valossa uuden oppimisen kannalta. Jokainen haastatelluista korosti myös kansainvälistä hotelliharjoittelua osana henkistä kasvua.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös opiskelijoiden kokemia ongelmia harjoitteluissa ja nämä seikat olivat osa laajamittaista benchmarkkausta, jolla haluttiin parantaa ja luoda puitteet onnistuneelle työharjoittelulle Pietarissa. Suurimmat ongelmat olivat opiskelijoiden harjoittelujen yksipuolisuus ja johdon harjoittelijoita kohtaan osoittama ajoittainen välinpitämättömyys. Nämä seikat nostettiin esiin Pietarin matkalla helmikuussa 2012, jossa tavattiin ”x” hotellien henkilöstöpäällikkö ja samalla varmistuttiin siitä, että Pietarissa tarjottavien harjoittelujen sisältöön ja työtehtäviin pystyvät myös opiskelijat vaikuttamaan. Samalla matkalla Pietarissa luotiin myös alustus Laurea Leppävaaran ja ”x” hotellien tulevaisuuden kumppanuussopimuksesta.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syyskuussa 2011 ja päättyi vuoden 2012 toukokuussa, jolloin tavoitteiden mukaisesti oli laadittu opas Pietarin työharjoittelusta ja tutkimus ”Kansainvälisen hotelliharjoittelujen hyödyistä”. Näiden lisäksi Laurea Leppävaaran kansainväliselle yksikölle laadittiin markkinointiposteri ja erillinen Powerpoint-materiaali, joita käytettiin hyödyksi markkinoitaessa Pietarin ”x” hotelleja markkinointitilaisuuksissa maaliskuussa ja toukokuussa vuonna 2012 Laurea Leppävaarassa. Tämä raportti sisältää koko opinnäytetyöprosessin kuvauksen ja se on asetettu ”kansainvälistymiseen osana ammatillista kasvua ja markkinonti” –viitekehykseen. Opasmateriaali ja tutkimus on tarkoitettu ainoastaan Laurea Leppävaaran kansainvälisen yksikön sisäiseen käyttöön.
Asiasanat kansainvälistyminen, ammatillinen kasvu, markkinointi, työharjoittelu