Näytä suppeat kuvailutiedot

Kansainvälisen harjoitteluyhteistyön kehittäminen ja markkinointi -Case Pietari

Laitinen, Markku (2012)

dc.contributor.authorLaitinen, Markku
dc.date.accessioned2012-05-29T14:49:58Z
dc.date.available2012-05-29T14:49:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2012052910444
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/45171
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tavoitteena oli Laurea ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön ja Pietarin ”x” -hotelliketjun yhteistyön kehittäminen. Toiminnallisena päämääräänä oli molemminpuolisen ja toimivan yhteistyön kehittäminen siten, että Laurea Leppävaara lähettää harjoittelijoita hotelleihin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Toiminnallisena osuutena laadittiin erillinen opas Pietarista harjoittelukohteena ja se on löydettävissä Laurea Leppävaaran kansainvälisestä yksiköstä. Oppaasta löytyy kaikki tarvittava tieto, jota opiskelija tarvisee hakiessaan harjoitteluun tai toimiessaan itse harjoittelussa. Tutkimuksellisena osuutena opinnäytetyössä oli tutkimus ”Kansainvälisten hotelliharjoittelun hyödyistä” ammatillisen kasvun näkökulmasta ja se on löydettävissä kokonaisuudessaan Laurea Leppävaaran kansainvälisiltä toimijoilta. Tutkimuksessa kartoitettiin teemahaastatteluilla kuudelta kansainvälisissä hotelliharjoitteluissa olleilta opiskelijoilta syyt hotelliharjoitteluun lähtöön ja opiskelijoiden kokemat hyödyt harjoitteluista. Eniten esiin nousseet motiivit lähtöön olivat kansainvälisen työkokemuksen saaminen, uusien ja erilaisten haasteiden hakeminen sekä halu parantaa kielitaitoa. Tämän lisäksi suurin osa haastatelluista koki nähneensä erilaisen organisaatiomallin ja johtamistyylin, jotka nähtiin positiivisessa valossa uuden oppimisen kannalta. Jokainen haastatelluista korosti myös kansainvälistä hotelliharjoittelua osana henkistä kasvua. Tutkimuksessa kartoitettiin myös opiskelijoiden kokemia ongelmia harjoitteluissa ja nämä seikat olivat osa laajamittaista benchmarkkausta, jolla haluttiin parantaa ja luoda puitteet onnistuneelle työharjoittelulle Pietarissa. Suurimmat ongelmat olivat opiskelijoiden harjoittelujen yksipuolisuus ja johdon harjoittelijoita kohtaan osoittama ajoittainen välinpitämättömyys. Nämä seikat nostettiin esiin Pietarin matkalla helmikuussa 2012, jossa tavattiin ”x” hotellien henkilöstöpäällikkö ja samalla varmistuttiin siitä, että Pietarissa tarjottavien harjoittelujen sisältöön ja työtehtäviin pystyvät myös opiskelijat vaikuttamaan. Samalla matkalla Pietarissa luotiin myös alustus Laurea Leppävaaran ja ”x” hotellien tulevaisuuden kumppanuussopimuksesta. Opinnäytetyöprosessi alkoi syyskuussa 2011 ja päättyi vuoden 2012 toukokuussa, jolloin tavoitteiden mukaisesti oli laadittu opas Pietarin työharjoittelusta ja tutkimus ”Kansainvälisen hotelliharjoittelujen hyödyistä”. Näiden lisäksi Laurea Leppävaaran kansainväliselle yksikölle laadittiin markkinointiposteri ja erillinen Powerpoint-materiaali, joita käytettiin hyödyksi markkinoitaessa Pietarin ”x” hotelleja markkinointitilaisuuksissa maaliskuussa ja toukokuussa vuonna 2012 Laurea Leppävaarassa. Tämä raportti sisältää koko opinnäytetyöprosessin kuvauksen ja se on asetettu ”kansainvälistymiseen osana ammatillista kasvua ja markkinonti” –viitekehykseen. Opasmateriaali ja tutkimus on tarkoitettu ainoastaan Laurea Leppävaaran kansainvälisen yksikön sisäiseen käyttöön. Asiasanat kansainvälistyminen, ammatillinen kasvu, markkinointi, työharjoittelufi
dc.description.abstractThe objective of this thesis was to create mutual cooperation between Laurea University of Applied Sciences, Leppävaara Unit, and a hotel chain in St. Petersburg. As a part this process, the practical and informational material on internship in the hotel chain located in St. Petersburg was drawn up to provide adequate principles for the application process for the future interns. This material also consists of all the needed maneuvers on how to act and conduct the internship in St. Petersburg. The second objective of the thesis was to conduct a research on the benefits of international hotel internship, and it was made from the view of professional growth. The research was carried out by interviewing six different students, who did their internships abroad, in order to find out the reasons of why they chose to conduct their internship abroad. The main reasons were international work experience and the will to gather different and new experiences in general. Another major reason was the desire to learn better English skills. Students found the international internship mainly as a way to develop their personal and emotional skills, as well as a means to seek and see a different approach to organizational and managerial behaviour. The research revealed also that the international internship should be seen as a chance of personal growth. Another dimension of the research was to list problems that interns faced and this piece of information was used in order to create a fully working internship in St. Petersburg. The main problems discovered in the research were the lack of communication by managers, and one-sided or lack of rotation in work and duties. This researched knowledge was stated in the meeting with the Human Resource Manager of the hotel chain in St. Petersburg that took place in February 2012. In this way, it was secured that the internships will take place future so that students will be able to contribute with their personal interest. In the same meeting both sides, the representatives of Laurea Leppävaara and the hotel chain in St. Petetsburg, made the pre-agreement of a partnership contract to be signed in the near future. During this thesis process the International Department of Laurea University of Applied Sciences received informational material for the internship in St. Petersburg and the conducted research results. The previously mentioned material, as well as the marketing poster and Powerpoint –material for marketing purposes, were used in order to promote and market the hotel chain in St. Petersburg in info sessions at Leppävaara Unit. This report consist of the whole process of the thesis. The frame of reference was internationalization as a part of professional growth. The additional element of the frame of reference was marketing. The informational material on internship in St. Petersburg and the research of the thesis were mainly created only for the purposes of Laurea University of Applied Sciences. Keywords internationalization, professional growth, marketing, international internshipen
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleKansainvälisen harjoitteluyhteistyön kehittäminen ja markkinointi -Case Pietarifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/257
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkansainvälistyminen
dc.subject.keywordammatillinen kasvu
dc.subject.keywordmarkkinointi
dc.subject.keywordtyöharjoittelu
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplineHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot