Yhdessä oppiminen erilaisin keinoin
Pitkäkoski, Sari (2012)
Pitkäkoski, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910552
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoitus valita kolmesta eri opintojaksosta itseä kiinnostava opetusta ja oppimista koskeva asia sekä tehdä siitä kokeilu (eksperimentti). Tavoitteena oli, että kokeilun kautta saadaan aiheen teoreettinen tieto näkymään käytännössä. Kokeiltava opetusta ja oppimista koskeva asia valittiin Itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen-, Opetus- ja ohjausmenetelmät- sekä Opetuksen suunnittelu ja arviointi -opintojaksoilta.
Kolmen kokeilun yhteisenä teemana on yhdessä oppiminen. Itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen -opintojaksolta valitsin kokeiltavaksi aiheeksi yhdessä ajattelun. Opetus- ja ohjausmenetelmät -opintojaksolta valitsin kokeiluun Learning café -opetusmenetelmän. Opetuksen suunnittelu ja arviointi -opintojaksolta valitsin kokeiltavaksi ongelmaperustaisen oppimisen. Kokeilut toteutettiin oikeissa tilanteissa ja niiden toteutus oli suunniteltu etukäteen. Toteutusten etenemisestä keräsin tietoa havainnoimalla ja keräämällä opiskelijoilta palautetta.
Johtopäätöksenä voi todeta, että kokeilut kasvattavat tietämystä ja osaamista opetuksesta sekä oppimisesta. Kokeilujen suunnittelu ja toteutus olivat mielenkiintoisia. Ensimmäinen kokeilu vahvisti käsitystä, että dialoginen lähestymistapa auttaa luomaan tilaisuuden yhdessä ajattelulle. Toinen kokeilu osoitti, että erilaisilla opetusmenetelmillä (tässä tapauksessa Learning café -menetelmä) voidaan monipuolistaa opiskelijoiden tiedonhakutaitojen kehittämistä. Kolmannessa kokeilussa testattiin ongelmaperustaista oppimista opiskelijoille vieraammassa aihepiirissä. Kokeilu osoitti, että yhteiseen tavoitteeseen tähdätessä saadaan yhdessä tehden positiivisia oppimiskokemuksia sekä oppimistuloksia aikaiseksi.
Opinnäytetyötä varten tehdyt kokeilut antavat minulle rohkeutta kokeilla jatkossakin erilaisia tapoja suunnitella ja toteuttaa opetusta. Kokeilusta saa konkreettista tietoa erilaisten opetusmenetelmien ja -tapojen hyödyistä ja haitoista erilaisissa opetustilanteissa.
Kolmen kokeilun yhteisenä teemana on yhdessä oppiminen. Itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen -opintojaksolta valitsin kokeiltavaksi aiheeksi yhdessä ajattelun. Opetus- ja ohjausmenetelmät -opintojaksolta valitsin kokeiluun Learning café -opetusmenetelmän. Opetuksen suunnittelu ja arviointi -opintojaksolta valitsin kokeiltavaksi ongelmaperustaisen oppimisen. Kokeilut toteutettiin oikeissa tilanteissa ja niiden toteutus oli suunniteltu etukäteen. Toteutusten etenemisestä keräsin tietoa havainnoimalla ja keräämällä opiskelijoilta palautetta.
Johtopäätöksenä voi todeta, että kokeilut kasvattavat tietämystä ja osaamista opetuksesta sekä oppimisesta. Kokeilujen suunnittelu ja toteutus olivat mielenkiintoisia. Ensimmäinen kokeilu vahvisti käsitystä, että dialoginen lähestymistapa auttaa luomaan tilaisuuden yhdessä ajattelulle. Toinen kokeilu osoitti, että erilaisilla opetusmenetelmillä (tässä tapauksessa Learning café -menetelmä) voidaan monipuolistaa opiskelijoiden tiedonhakutaitojen kehittämistä. Kolmannessa kokeilussa testattiin ongelmaperustaista oppimista opiskelijoille vieraammassa aihepiirissä. Kokeilu osoitti, että yhteiseen tavoitteeseen tähdätessä saadaan yhdessä tehden positiivisia oppimiskokemuksia sekä oppimistuloksia aikaiseksi.
Opinnäytetyötä varten tehdyt kokeilut antavat minulle rohkeutta kokeilla jatkossakin erilaisia tapoja suunnitella ja toteuttaa opetusta. Kokeilusta saa konkreettista tietoa erilaisten opetusmenetelmien ja -tapojen hyödyistä ja haitoista erilaisissa opetustilanteissa.