Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kuluttajan ostopaikan valintaan vaikuttavat tekijät ja ostokäyttäytyminen kirjakaupoissa

Lahtinen, Piia (2012)

 
Avaa tiedosto
oppari_FINAL.pdf (1.328Mt)
Lataukset: 


Lahtinen, Piia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910445
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä kirjojen ostossa. Lisäksi työn tavoitteena oli kartoittaa kuluttajien ostokäyttäytymistä liittyen erityisesti kirjakauppa-asiointeihin Hämeenlinnan alueella. Työn toimeksiantaja, Hämeenlinnan Suomalainen Kirjakauppa, toivoi myös tutkimustulosten perusteella ideoituja kehitysehdotuksia myymälän markkinointiviestintään.

Tutkimuksen viitekehyksenä toimi ostokäyttäytymisen ja markkinointi-viestinnän teoria, jota sovellettiin tutkimuksessa tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä toteutettiin kyselytutkimus, jolla haettiin vastauksia seuraaviin aiheisiin: kuinka moni suosii Suomalaista Kirjakauppaa kirjojen ostossa, millä perustein Suomalainen Kirjakauppa valikoituu ensisijaiseksi tai toissijaiseksi kirjojen ostopaikaksi, kuinka monella on Suomalaisen Kirjakaupan kanta-asiakaskortti, milloin ja kuinka usein kirjakaupassa asioidaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin, eli määrällisin menetelmin.

Tutkimuksessa selvisi, että lähes puolet kyselyyn vastaajista asioivat kirjaostoksilla ensisijaisesti Suomalaisessa Kirjakaupassa. Sekä ensisijaisen, että toissijaisen ostopaikan valintaan eniten vaikuttavat perustelut olivat tutkimustulosten mukaan laaja tuotevalikoima, hintojen edullisuus ja tarjoukset. Enemmistö kyselyyn vastaajista asioi kirjakaupassa vain muutaman kerran vuodessa. Huomionarvoista oli myös se, että lähes puolella vastaajista ei ollut minkään kirjakaupan kanta-asiakaskorttia. Markkinointitoimia halutaan kehittää siten, että olemassa olevia resursseja käytetään entistä tehokkaammin ja monipuolisemmin. Ilmoittelua lisätään, jotta saavutettaisiin top of mind -asema ja kanta-asiakkaiden määrää pyritään kasvattamaan erilaisten teemapäivien avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste