Pankkimainoksien kulttuurierot Suomessa ja Sveitsissä. : Sampo Pankin ja Zürcher Kantonalbankin printtimainonnan vertailua
Syrjänen, Jenny (2012)
Syrjänen, Jenny
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239563
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kulttuurien välisiä eroja pankkien printtimainonnassa. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa kahden maan kulttuureiden eroista sekä yhtäläisyyksistä.
Työ rajattiin käsittelemään kahta maata Suomea ja Sveitsiä. Printtimainoksien aihealueeksi valikoitui pankkien mainonta, tarkemmin suomalaisen Sampo Pankin sekä sveitsiläisen Zürcher Kantonalbankin mainonta. Työ toteutettiin syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana sekä Suomessa, että Sveitsissä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Koska tutkimuksessa selvitettiin ihmisten ajatuksia mainoksista ja sitä kautta haluttiin löytää kulttuurieroja, valikoitui kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmäksi haastattelu.
Kulttuuri on jotain opittua ja jotain joka yhdistää tietyn ryhmän jäseniä. Kulttuuri koostuu tavoista, kielestä, arvoista ja asenteista. Kulttuurierot näkyvät parhaiten juuri näiden ominaisuuksien kautta. Omasta kulttuurista poikkeavat piirteet huomataan ensimmäisenä, kun törmätään vieraaseen kulttuuriin. Näiden piirteiden taustoja tulisi ymmärtää paremmin, jotta ne voidaan hyväksyä ja kunnioittaa vierasta kulttuuria.
Tuloksien pohjalta maiden välisessä mainonnassa havaittiin sekä eroja että yhteneväisyyksiä. Standardoitua mainontaa voitaisiin jonkin verran käyttää Suomen ja Sveitsin välillä. Erikoistunut mainonta kuitenkin mahdollistaa sen, että markkinoija pystyy ottamaan paremmin huomioon erinäiset kulttuurierot mainonnassa sekä luomaan mainontaa, joka koskettaa parhaiten kohderyhmää.
Työ rajattiin käsittelemään kahta maata Suomea ja Sveitsiä. Printtimainoksien aihealueeksi valikoitui pankkien mainonta, tarkemmin suomalaisen Sampo Pankin sekä sveitsiläisen Zürcher Kantonalbankin mainonta. Työ toteutettiin syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana sekä Suomessa, että Sveitsissä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Koska tutkimuksessa selvitettiin ihmisten ajatuksia mainoksista ja sitä kautta haluttiin löytää kulttuurieroja, valikoitui kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmäksi haastattelu.
Kulttuuri on jotain opittua ja jotain joka yhdistää tietyn ryhmän jäseniä. Kulttuuri koostuu tavoista, kielestä, arvoista ja asenteista. Kulttuurierot näkyvät parhaiten juuri näiden ominaisuuksien kautta. Omasta kulttuurista poikkeavat piirteet huomataan ensimmäisenä, kun törmätään vieraaseen kulttuuriin. Näiden piirteiden taustoja tulisi ymmärtää paremmin, jotta ne voidaan hyväksyä ja kunnioittaa vierasta kulttuuria.
Tuloksien pohjalta maiden välisessä mainonnassa havaittiin sekä eroja että yhteneväisyyksiä. Standardoitua mainontaa voitaisiin jonkin verran käyttää Suomen ja Sveitsin välillä. Erikoistunut mainonta kuitenkin mahdollistaa sen, että markkinoija pystyy ottamaan paremmin huomioon erinäiset kulttuurierot mainonnassa sekä luomaan mainontaa, joka koskettaa parhaiten kohderyhmää.