Kahden sosiaalisen median sivuston käytettävyys
Nguyen, Hieu (2012)
Nguyen, Hieu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin kahden sosiaalisen median sivuston käytettävyys, sillä sosiaalisen median palvelut ovat nykyään todella suosittuja. On olemassa niin laaja valikoima sosiaalisen median palveluita, joten tarkasteltavaksi valittiin vain kaksi sivustoa, johon tutkimuskyselyni perustui. Nämä valitsemani sivustot olivat Facebook ja YouTube, ja syy miksi päädyin näihin sivustoihin johtui siitä, että käytän itse molempia sivustoja lähes päivittäin. Tämän lisäksi suurin osa ihmisistä ympäri maailmaa käyttävät kyseisiä sivustoja tai ovat kuulleet niistä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kahden suositun sosiaalisen median sivuston käytettävyyttä ja selvitettiin kuinka hyvin ne täyttävät heuristiikan sääntöjä, joilla arvioidaan sivustojen käytettävyyttä. Tutkimuksessa kartoitettiin käyttäjien käyttökokemuksia ja ajatuksia Facebookin ja YouTuben käytettävyydestä. Samalla selvitettiin syitä siihen, miksi he käyttävät näitä sivustoja olivatpa he tyytyväisiä tai tyytymättömiä niihin.
Kyselytutkimus toteutettiin kyselylomakkeella käyttäen MonkeySurveyn sähköistä lomaketta. Kyselyyn vastasi 51 Facebookin ja YouTuben käyttäjää. Kysely suoritettiin alkukeväästä 2012 ja osallistuneilla oli kaksi viikkoa viikkoa aikaa vastata kyselyyn.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät kummatkaan sivustot täyttäneet käytettävyyden vaatimuksia täydellisesti ja monet vastaajat olivat sivustoihin jonkin verran tyytymättömiä. Käyttäjät kuitenkin jatkoivat sivustojen käyttöä, koska heidän omat kaverit käyttivät myös kyseisiä sivustoja tai he eivät halunneet vaihtaa uuteen sosiaalisen median sivustoon. He olivat jo liian tottuneita käyttämään kyseisiä sivustoja, joten ajatus siitä, että heidän pitäisi vaihtaa toiseen sivustoon ei ollut houkutteleva.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kahden suositun sosiaalisen median sivuston käytettävyyttä ja selvitettiin kuinka hyvin ne täyttävät heuristiikan sääntöjä, joilla arvioidaan sivustojen käytettävyyttä. Tutkimuksessa kartoitettiin käyttäjien käyttökokemuksia ja ajatuksia Facebookin ja YouTuben käytettävyydestä. Samalla selvitettiin syitä siihen, miksi he käyttävät näitä sivustoja olivatpa he tyytyväisiä tai tyytymättömiä niihin.
Kyselytutkimus toteutettiin kyselylomakkeella käyttäen MonkeySurveyn sähköistä lomaketta. Kyselyyn vastasi 51 Facebookin ja YouTuben käyttäjää. Kysely suoritettiin alkukeväästä 2012 ja osallistuneilla oli kaksi viikkoa viikkoa aikaa vastata kyselyyn.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät kummatkaan sivustot täyttäneet käytettävyyden vaatimuksia täydellisesti ja monet vastaajat olivat sivustoihin jonkin verran tyytymättömiä. Käyttäjät kuitenkin jatkoivat sivustojen käyttöä, koska heidän omat kaverit käyttivät myös kyseisiä sivustoja tai he eivät halunneet vaihtaa uuteen sosiaalisen median sivustoon. He olivat jo liian tottuneita käyttämään kyseisiä sivustoja, joten ajatus siitä, että heidän pitäisi vaihtaa toiseen sivustoon ei ollut houkutteleva.