Ohjattu harjoittelu osana hoitotyön koulutusohjelmaa : opetustilanne Vammalan Aluesairaalan leikkausosastolle
Pajuranta, Kirsi (2012)
Pajuranta, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010686
Tiivistelmä
OHJATTU HARJOITTELU OSANA HOITOTYÖN KOULUTUSOHJELMAA –
OPETUSTILANNE VAMMALAN ALUESAIRAALAN LEIKKAUSOSASTOLLA
Pajuranta, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Toukokuu 2012
Ohjaaja: Flinck, Marja
Sivumäärä: 33
Liitteitä: 3
Asiasanat: ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelma, ohjattu harjoittelu, ohjausvalmiudet ja oppiminen
____________________________________________________________________
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajaksi opiskelevan ohjattua harjoittelua osana hoitotyön koulutusohjelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli 1) lisätä sairaanhoitajan tiedontasoa ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmasta, 2) kehittää sairaanhoitajan ohjausvalmiuksia Vammalan Aluesairaalan leikkausosastolla ja 3) suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetustilanne Vammalan Aluesairaalan leikkausosaston- ja päiväkirurgiansairaanhoitajille aiheesta ohjattu harjoittelu osana hoitotyön koulutusohjelmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin keskeiset hoitotyön koulutusohjelman rakenteet, joissa käsiteltiin opiskelua hoitotyön koulutusohjelmassa ja osaamiskuvauksia. Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin myös ohjattua harjoittelua, ohjausvalmiuksia ja oppimista. Osuus nojautui vahvasti aikaisempiin tutkimuksiin ja ammattikirjallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin opetustilanteena Vammalan Aluesairaalan leikkausosaston henkilökunnalle 15.3.2012, jossa läsnä oli 19 sairaanhoitajaa. Opetustilanne toteutettiin hyödyntäen PowerPoint – ohjelmaa, joka toimi esityksen runkona. Pääaiheet olivat hoitotyön koulutusohjelman tavoitteet ja rakenne, ohjattu harjoittelu ammattikorkeakouluopiskelussa, ohjausvalmiudet, ohjaajan ja opiskelijan roolit ohjatussa harjoittelussa sekä persoona työvälineenä ohjauksessa. Esitys kesti noin 30 minuuttia, jonka jälkeen keskusteltiin aiheesta.
Opinnäytetyön tekijä oli laatinut palautelomakkeen kuulijoille, jonka avulla saatiin arviointia kyseisen osastotunnin toteutuksesta. Palautelomakkeet jaettiin kuulijoille opetustilanteen jälkeen, jonka he heti palauttivat niille varattuun kuoreen. Palautelomakkeista selvisi, että tiedon saantia ammattikorkeakouluopiskelusta ja opiskelijaohjauksesta pidettiin tärkeänä. Lisätiedon tarvetta opiskelijaohjauksessa pidettiin merkittävänä. Esityksen sisältöä ja toteutusta pidettiin hyvänä.
Projektiluontoinen opinnäytetyö kehitti tekijän omaa oppimista monella eri alueella. Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat hyvän pohjan seuraaville projekteille. Projektin etenemisessä tekijän vuorovaikutus-, palautteenvastaanotto- ja yhteistyötaidot kehittyivät. Viestintätaidot saivat arvokasta parannusta seuraaville projekteille työelämässä ja opiskelussa.
OPETUSTILANNE VAMMALAN ALUESAIRAALAN LEIKKAUSOSASTOLLA
Pajuranta, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Toukokuu 2012
Ohjaaja: Flinck, Marja
Sivumäärä: 33
Liitteitä: 3
Asiasanat: ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelma, ohjattu harjoittelu, ohjausvalmiudet ja oppiminen
____________________________________________________________________
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajaksi opiskelevan ohjattua harjoittelua osana hoitotyön koulutusohjelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli 1) lisätä sairaanhoitajan tiedontasoa ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmasta, 2) kehittää sairaanhoitajan ohjausvalmiuksia Vammalan Aluesairaalan leikkausosastolla ja 3) suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetustilanne Vammalan Aluesairaalan leikkausosaston- ja päiväkirurgiansairaanhoitajille aiheesta ohjattu harjoittelu osana hoitotyön koulutusohjelmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin keskeiset hoitotyön koulutusohjelman rakenteet, joissa käsiteltiin opiskelua hoitotyön koulutusohjelmassa ja osaamiskuvauksia. Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin myös ohjattua harjoittelua, ohjausvalmiuksia ja oppimista. Osuus nojautui vahvasti aikaisempiin tutkimuksiin ja ammattikirjallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin opetustilanteena Vammalan Aluesairaalan leikkausosaston henkilökunnalle 15.3.2012, jossa läsnä oli 19 sairaanhoitajaa. Opetustilanne toteutettiin hyödyntäen PowerPoint – ohjelmaa, joka toimi esityksen runkona. Pääaiheet olivat hoitotyön koulutusohjelman tavoitteet ja rakenne, ohjattu harjoittelu ammattikorkeakouluopiskelussa, ohjausvalmiudet, ohjaajan ja opiskelijan roolit ohjatussa harjoittelussa sekä persoona työvälineenä ohjauksessa. Esitys kesti noin 30 minuuttia, jonka jälkeen keskusteltiin aiheesta.
Opinnäytetyön tekijä oli laatinut palautelomakkeen kuulijoille, jonka avulla saatiin arviointia kyseisen osastotunnin toteutuksesta. Palautelomakkeet jaettiin kuulijoille opetustilanteen jälkeen, jonka he heti palauttivat niille varattuun kuoreen. Palautelomakkeista selvisi, että tiedon saantia ammattikorkeakouluopiskelusta ja opiskelijaohjauksesta pidettiin tärkeänä. Lisätiedon tarvetta opiskelijaohjauksessa pidettiin merkittävänä. Esityksen sisältöä ja toteutusta pidettiin hyvänä.
Projektiluontoinen opinnäytetyö kehitti tekijän omaa oppimista monella eri alueella. Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat hyvän pohjan seuraaville projekteille. Projektin etenemisessä tekijän vuorovaikutus-, palautteenvastaanotto- ja yhteistyötaidot kehittyivät. Viestintätaidot saivat arvokasta parannusta seuraaville projekteille työelämässä ja opiskelussa.