Maatalousalan perustutkinnon työssäoppimisen työpaikkaohjaajien koulutuksen kehittäminen
Laukka-Kattainen, Annaliisa (2012)
Laukka-Kattainen, Annaliisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
työpaikkaohjaajatAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010659
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää maatilatalouden perustutkinnon työpaikkaohjaajien koulutusta ja keinoja koulutuksen tehostamiseksi. Kysely työpaikkaohjaajien koulutuksen tarpeista ja koulutus menetelmistä suunnattiin työpaikkaohjaajille, opiskelijoille sekä koulutuksen tarjoajille.
Työpaikkaohjaajan rooli ja hänen ammattitaitonsa on ensisijaisen tärkeä opiskelijan kannalta. Työpaikkaohjaajien koulutuksella pyritään myös siihen, että työssäoppimistilojen ja oppilaitoksen yhteistyö olisi pitkäkestoista ja hyöty koulutuksesta saataisiin kaikille toimijoille. Koulutuksen järjestäjä on vastuussa siitä, että opiskelijat saavat korkealaatuista opetusta koko opintojensa ajan.
Työssäoppiminen on täysipainoista perustutkintoa suorittavan opiskelijan opiskeluaikaa, joka tapahtuu aidossa työympäristössä oikeita työtehtäviä tehden. Työssäoppimisen aikana suoritetut opinnot ovat tavoitteellisia, opetussuunnitelmaan perustuvia, ohjattuja ja arvioituja opintoja. Työssäoppiminen voi olla jaettuna useista tutkinnonosista koostuviin eri mittaisiin jaksoihin, joten työpaikkaohjaajat vaihtuvat usein.
Työpaikkaohjaajan rooli ja hänen ammattitaitonsa on ensisijaisen tärkeä opiskelijan kannalta. Työpaikkaohjaajien koulutuksella pyritään myös siihen, että työssäoppimistilojen ja oppilaitoksen yhteistyö olisi pitkäkestoista ja hyöty koulutuksesta saataisiin kaikille toimijoille. Koulutuksen järjestäjä on vastuussa siitä, että opiskelijat saavat korkealaatuista opetusta koko opintojensa ajan.
Työssäoppiminen on täysipainoista perustutkintoa suorittavan opiskelijan opiskeluaikaa, joka tapahtuu aidossa työympäristössä oikeita työtehtäviä tehden. Työssäoppimisen aikana suoritetut opinnot ovat tavoitteellisia, opetussuunnitelmaan perustuvia, ohjattuja ja arvioituja opintoja. Työssäoppiminen voi olla jaettuna useista tutkinnonosista koostuviin eri mittaisiin jaksoihin, joten työpaikkaohjaajat vaihtuvat usein.
