Internet och Facebook som ett socialt verktyg
Salmi, Tomas (2012)
Salmi, Tomas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010712
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att ge en insikt i hur internet och i synnerhet social media har kommit att bli ett täckande och alldagligt fenomen i människors liv. Jag har utgått från mina egna kunskaper och erfarenheter angående social media, och därtill studerat litte-ratur som kan förknippas med ämnesområdet. Forskningens fokus ligger på bruket av social media, i synnerhet Facebook, och de orsaker som får människor att använda tjänsten på kontinuerlig basis. Teoridelen består av en överblick av media, internet och social media som samlats ihop genom litteraturforskning. Undersökningsdelen består av en enkät som besvarats av en respondentgrupp och analysen av svaren.
Resultaten av enkäten i min undersökning visar att de största orsakerna till bruket av social media är sociala skäl. För- och nackdelar behandlas, samt risker förknippade med öppenheten av social media. The purpose of this thesis is to provide an insight on how internet and especially social media have become such widely used and common, everyday phenomena in people’s lives. I have taken my own knowledge and experiences regarding social media into con-sideration, and besides that I have studied literature associated with this choice of subject field. The main focus in my research will be on the use of social media, in particular Fa-cebook, and the reasons for people to continuously use this service. The theory part of this thesis consists of a general view of media, internet and social media gathered through literature studies. The research part builds on a questionnaire and the analysis based on the answers. The results of my thesis show that the main reasons for using social media builds on social needs. I discuss pros and cons of social media and also risks that can be associated with the transparency of social media.
Resultaten av enkäten i min undersökning visar att de största orsakerna till bruket av social media är sociala skäl. För- och nackdelar behandlas, samt risker förknippade med öppenheten av social media.