Musiikkitapahtuman markkinointi
Hakala, Niko (2012)
Hakala, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kyröskosken jäähallilla 5.-6.8.2011 järjestetyn Hämyvestarit-tapahtuman kävijöiden näkemyksiä tapahtuman markkinoinnista. Opinnäyte tehtiin Hämyvestareiden järjestäjän RMP-Festival Oy:n toimeksiannosta. Tavoitteena oli kehittää Hämyvestareiden markkinointia ja tutkimusongelmana oli, miten Hämyvestareiden markkinointi tulisi toteuttaa?
Teoriaosuudessa käsitellään musiikkitapahtumien markkinointia tapahtuman markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin kyselynä tapahtuman aikana. 102:lle satunnaisesti valitulle kävijälle annettiin kyselylomake täytettäväksi. Täyttämisen jälkeen vastaajat palauttivat lomakkeet suoraan tutkijalle.
Tutkimuksen mukaan suurin osa kävijöistä oli 18-29 vuotiaita. Tutkimukseen osallistuneista 37 % asui Hämeenkyrössä tai lähikunnissa. 28 % kävijöistä oli saanut tiedon tapahtumasta tutultaan ja 20 % Facebookista. Tärkeimmät syyt osallistumiseen olivat tuttujen tapaaminen ja esiintyjät. Kävijät olivat löytäneet tarpeeksi tietoa Hämyvestareista. Näkyvyydeltään parhaita mainoksia olivat olleet lehtimainokset sekä tienvarsimainokset. Mieleenpainuvimpia mainoksia olivat Facebook-mainokset ja tienvarsimainokset. Parannusehdotuksissa esitettiin esiintyjien määrän lisäämistä sekä katettujen alueiden ja saniteettitilojen lisäämistä. Markkinoinnin parannusehdotuksiksi esitin muun muassa mainosten parempaa suunnittelua, Facebook-markkinoinnin tehostamista, tiiviimpää yhteistyötä sponsoreiden kanssa sekä parempaa segmentointia.
Teoriaosuudessa käsitellään musiikkitapahtumien markkinointia tapahtuman markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin kyselynä tapahtuman aikana. 102:lle satunnaisesti valitulle kävijälle annettiin kyselylomake täytettäväksi. Täyttämisen jälkeen vastaajat palauttivat lomakkeet suoraan tutkijalle.
Tutkimuksen mukaan suurin osa kävijöistä oli 18-29 vuotiaita. Tutkimukseen osallistuneista 37 % asui Hämeenkyrössä tai lähikunnissa. 28 % kävijöistä oli saanut tiedon tapahtumasta tutultaan ja 20 % Facebookista. Tärkeimmät syyt osallistumiseen olivat tuttujen tapaaminen ja esiintyjät. Kävijät olivat löytäneet tarpeeksi tietoa Hämyvestareista. Näkyvyydeltään parhaita mainoksia olivat olleet lehtimainokset sekä tienvarsimainokset. Mieleenpainuvimpia mainoksia olivat Facebook-mainokset ja tienvarsimainokset. Parannusehdotuksissa esitettiin esiintyjien määrän lisäämistä sekä katettujen alueiden ja saniteettitilojen lisäämistä. Markkinoinnin parannusehdotuksiksi esitin muun muassa mainosten parempaa suunnittelua, Facebook-markkinoinnin tehostamista, tiiviimpää yhteistyötä sponsoreiden kanssa sekä parempaa segmentointia.