Maahanmuuttajaäidit vertaistukiryhmissä : "se on aika uusi kulttuuri, pitää sopeutua vähän"
Jokinen, Minna; Pelkonen, Irma (2012)
Jokinen, Minna
Pelkonen, Irma
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Salon Mosaiikkiprojektiin vertaistukiryhmiin osallistuneiden maahanmuuttajanaisten äitiyteen ja kotoutumiseen liittyvää tuen tarvetta. Vertaistukiryhmien avulla voidaan tukea uusien verkostojen syntymistä ja luoda äideille kiinnekohtia uuteen kotimaahansa. Ryhmissä voidaan myös pyrkiä käsittelemään, ennaltaehkäisemään ja lieventämään kulttuurisia eroja ja ristiriitoja. Mosaiikkiprojekti on Salossa vuosina 2009–2011 toiminut hanke, jonka avulla pyritään kotouttamaan maahanmuuttajia ja ennaltaehkäisemään heidän syrjäytymistään. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistujat olivat Salon Mosaiikkiprojektin äiti-lapsiryhmiin osallistuneita maahanmuuttajaäitejä (n = 7). Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut kokivat äiti-lapsiryhmien tukevan heidän arkeaan ja tuovan siihen tekemistä. Kotoutumisen tukemisessa nousi suomen kielen oppiminen kattavaksi teemaksi. Tutkimustulokset toivat esiin myös erilaisia tuen tarpeita äitien taustasta riippuen. Useassa haastattelussa tuli esiin äitien kokemus siitä, että äitiys on Suomessa vaativaa. Tähän kokemuksen liittyi yleensä lähiverkostojen sekä laajemman perheyhteisön puuttuminen. Äidit pitivät ryhmien toiminnallisuutta toivottavana ja positiivisena asiana. Kulttuuriset erot lastenkasvatuksessa oli aihe, joka herätti voimakkaita tunteita osassa haastateltuja äitejä. Ne äideistä, joilla oli jo kouluikäisiä lapsia, ilmaisivat huolensa omien elämänarvojen ja perinteiden välittymisestä lapsilleen. Jotkut äideistä näkivät suomalaisen kasvatusmallin liian sallivana ja vapaana. Äidit toivovat myös tukea omalle kulttuurilleen. Opinnäytetyön tietoja voidaan hyödyntää vertaistukea ja maahanmuuttajaäitien vertaistukiryhmien toimintaa kehitettäessä.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut kokivat äiti-lapsiryhmien tukevan heidän arkeaan ja tuovan siihen tekemistä. Kotoutumisen tukemisessa nousi suomen kielen oppiminen kattavaksi teemaksi. Tutkimustulokset toivat esiin myös erilaisia tuen tarpeita äitien taustasta riippuen. Useassa haastattelussa tuli esiin äitien kokemus siitä, että äitiys on Suomessa vaativaa. Tähän kokemuksen liittyi yleensä lähiverkostojen sekä laajemman perheyhteisön puuttuminen. Äidit pitivät ryhmien toiminnallisuutta toivottavana ja positiivisena asiana. Kulttuuriset erot lastenkasvatuksessa oli aihe, joka herätti voimakkaita tunteita osassa haastateltuja äitejä. Ne äideistä, joilla oli jo kouluikäisiä lapsia, ilmaisivat huolensa omien elämänarvojen ja perinteiden välittymisestä lapsilleen. Jotkut äideistä näkivät suomalaisen kasvatusmallin liian sallivana ja vapaana. Äidit toivovat myös tukea omalle kulttuurilleen. Opinnäytetyön tietoja voidaan hyödyntää vertaistukea ja maahanmuuttajaäitien vertaistukiryhmien toimintaa kehitettäessä.