Yhteiskuntavastuun sosiaalinen ulottuvuus elintarvikealalla
Turunen, Elina (2012)
Turunen, Elina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010726
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuun toteutus ja raportointi on nykyään yhä yleisempää suomalaisissa yrityksissä. Yhteiskuntavastuu sisältää pääpiirteissään kolme osa-aluetta: taloudellisen, ympäristöllisen ja sosiaalisen. Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen vastuun ulottuvuutta, joka sisältää vastuullisuutta henkilöstöä ja muita sidosryhmiä kohtaan. Tässä opinnäytetyössä keskitytään yrityksen vastuullisuuteen henkilöstöä kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vertailla ja analysoida neljää Suomessa toimivaa elintarvikealan yritystä yhteiskuntavastuun sosiaalisen vastuun osalta. Tutkimusmenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi tarkoittaa tässä opinnäytetyössä sitä, että yritysten yhteiskuntavastuuraporttien sosiaalisen vastuun ulottuvuuden keskeiset tekijät muodostavat tutkimuksen viitekehyksen.
Tutkittuja sosiaalisen vastuun aihealueita opinnäytetyössä ovat sosiaalisen vastuun julkaisumuoto, laajuus, sisällön keskeiset teemat ja henkilöstötunnusluvut. Keskeisiksi teemoiksi nousevat työhyvinvointi, työturvallisuus ja tasa-arvo. Aihealueita analysoidaan sekä yrityskohtaisesti, että vertaillaan keskenään.
Tutkimuksessa havaittiin, että eri yrityksille yhteiskuntavastuun sosiaalinen vastuu merkitsee hieman eri asioita. Usein vastuullisuus kohdistuu tuotannollisiin ja taloudellisiin seikkoihin henkilöstön sijasta. Yhteisvastuuraportoinnin monimuotoisuus asettaa myös omat haasteensa yhteiskuntavastuun sosiaalisen vastuun analysointiin. Näyttää siltä, että yrityksen haluavat panostaa vastuullisuuteen, ja tulevaisuudessa, mittareiden ja vertailukelpoisen raportointimuodon käytön yleistyessä, vastuullisuus kohdistuu entistä enemmän myös henkilöstöön.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vertailla ja analysoida neljää Suomessa toimivaa elintarvikealan yritystä yhteiskuntavastuun sosiaalisen vastuun osalta. Tutkimusmenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi tarkoittaa tässä opinnäytetyössä sitä, että yritysten yhteiskuntavastuuraporttien sosiaalisen vastuun ulottuvuuden keskeiset tekijät muodostavat tutkimuksen viitekehyksen.
Tutkittuja sosiaalisen vastuun aihealueita opinnäytetyössä ovat sosiaalisen vastuun julkaisumuoto, laajuus, sisällön keskeiset teemat ja henkilöstötunnusluvut. Keskeisiksi teemoiksi nousevat työhyvinvointi, työturvallisuus ja tasa-arvo. Aihealueita analysoidaan sekä yrityskohtaisesti, että vertaillaan keskenään.
Tutkimuksessa havaittiin, että eri yrityksille yhteiskuntavastuun sosiaalinen vastuu merkitsee hieman eri asioita. Usein vastuullisuus kohdistuu tuotannollisiin ja taloudellisiin seikkoihin henkilöstön sijasta. Yhteisvastuuraportoinnin monimuotoisuus asettaa myös omat haasteensa yhteiskuntavastuun sosiaalisen vastuun analysointiin. Näyttää siltä, että yrityksen haluavat panostaa vastuullisuuteen, ja tulevaisuudessa, mittareiden ja vertailukelpoisen raportointimuodon käytön yleistyessä, vastuullisuus kohdistuu entistä enemmän myös henkilöstöön.