Lapsi kuvan lukijana. Esimerkkiprojekti: satuoopperan graafinen ilme
Kallio, Saara (2012)
Kallio, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön projektiosuus toteutettiin Tampereen konservatoriolla 1.8.2011–31.10.2011. Projektiosuus sisälsi Tampereen konservatorion, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen kamarioopperayhdistyksen tuottaman Hannu ja Kerttu -satuoopperan graafisen ilmeen suunnittelemisen ja toteuttamisen.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa on keskitytty käymään läpi projektiosuuden haastavimpia kokonaisuuksia: logosuunnittelua ja käsiohjelman kuvittamista. Samalla sivutaan produktioon liittyneitä ongelmia ja muita aihealueita, kuten satuoopperan tematiikka, painovalmius ja työskenteleminen työryhmässä.
Punaisena lankana opinnäytetyössä on lapsen kyky hahmottaa kuvaa. Teoriaosuudessa tarkastellaan lyhyesti semiotiikkaa, lapsen kehitysvaiheita ja kuvanlukutaitoa. Hannu ja Kerttu -satuoopperan graafista ilmettä käydään läpi pohtien valintoja katsojan, eli lapsen näkökulmasta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa on keskitytty käymään läpi projektiosuuden haastavimpia kokonaisuuksia: logosuunnittelua ja käsiohjelman kuvittamista. Samalla sivutaan produktioon liittyneitä ongelmia ja muita aihealueita, kuten satuoopperan tematiikka, painovalmius ja työskenteleminen työryhmässä.
Punaisena lankana opinnäytetyössä on lapsen kyky hahmottaa kuvaa. Teoriaosuudessa tarkastellaan lyhyesti semiotiikkaa, lapsen kehitysvaiheita ja kuvanlukutaitoa. Hannu ja Kerttu -satuoopperan graafista ilmettä käydään läpi pohtien valintoja katsojan, eli lapsen näkökulmasta.