Kiusaamisen lapsenkasvot : Kertovatko lapset päiväkotikiusaamisesta?
Ruoko, Liisa; Laine, Riikka (2012)
Ruoko, Liisa
Laine, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda erityisesti päiväkodeissa esiintyvä kiusaaminen näkyväksi. Opinnäytetyötä varten on tehty yhteistyötä kahden tamperelaisen päiväkodin kanssa ryhmäsaduttamalla lapsia sekä pyytämällä heitä vielä erikseen piirtämään kuvan sadun pohjalta. Tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö lasten kertomassa sadussa tai heidän tekemässään kuvituksessa kiusaamista sen missään tunnetussa muodossa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi päi-väkotiryhmää, joissa oli 31 iältään 4–7-vuotiasta lasta. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2011.
Aineistosta nousi kiusaamista vahvemmin esiin positiivisena tekijänä lasten välinen suvaitsevaisuus ja ystävällisyys uusia lapsia kohtaan sekä kavereiden merkitys. Negatiivisena tekijänä nousi esiin lasten kokema yksinäisyys ja eristäytyminen vertaisryhmästä. Yleinen konsensus kaikissa haastattelemissamme ryhmissä oli, että ketään ei saa kiusata ja että uusikin lapsi saa kavereita aina päiväkodissa.
Koska yhteistyötä on tehty vain kahden päiväkodin kanssa, tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko päiväkotimaailmaa, mutta tulokset tukevat muita aiheesta tehtyjä tutkimuksia voimakkaasti.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi päi-väkotiryhmää, joissa oli 31 iältään 4–7-vuotiasta lasta. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2011.
Aineistosta nousi kiusaamista vahvemmin esiin positiivisena tekijänä lasten välinen suvaitsevaisuus ja ystävällisyys uusia lapsia kohtaan sekä kavereiden merkitys. Negatiivisena tekijänä nousi esiin lasten kokema yksinäisyys ja eristäytyminen vertaisryhmästä. Yleinen konsensus kaikissa haastattelemissamme ryhmissä oli, että ketään ei saa kiusata ja että uusikin lapsi saa kavereita aina päiväkodissa.
Koska yhteistyötä on tehty vain kahden päiväkodin kanssa, tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko päiväkotimaailmaa, mutta tulokset tukevat muita aiheesta tehtyjä tutkimuksia voimakkaasti.