Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Avaimia monikulttuurisuuskasvatukseen

Aaltonen, Heidi (2012)

 
Avaa tiedosto
aaltonen_heidi.pdf (1.232Mt)
Lataukset: 


Aaltonen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas monikulttuurisuuskasvatuksessa hyödynnettäväksi lasten parissa työskenteleville. Suomi ja vastaavasti lasten kasvuympäristö monikulttuuristuu nopeasti kasvavan maahanmuuton myötä. Opinnäytetyön ja sen myötä syntyneen oppaan tavoitteena oli vastata kasvavaan tarpeeseen edistää suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden ymmärtämistä monikulttuurisuuskasvatuksen avulla.

Ajatus eettisen arvomaailman edistämisestä varhaiskasvatuksessa synnytti oppaan Yhteinen maailma – avaimia monikulttuurisuuskasvatukseen. Opas toimii tiedollisena ja toiminnallisena monikulttuurisuuskasvatuksen työkaluna lasten kanssa työskenteleville ohjaajille ja kasvattajille. Opas on tarkoitettu käytettäväksi pääasiallisesti 3-6-vuotiaiden lasten kanssa, mutta sen soveltaminen myös muiden ikäryhmien kanssa on mahdollista. Oppaan sisältö on luotu mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi. Oppaaseen on koottu ja tuotettu tietoa sekä toimintamenetelmiä monikulttuurisuuskasvatukseen liittyen.

Oppaan sisällön toimivuutta kokeiltiin kertaluontoisesti kahden eri lapsiryhmän parissa 3-6-vuotiaiden lasten kanssa. Näin pääsin näkemään kuinka hyvin opas soveltui eri ikäryhmien kanssa käytettäväksi. Samalla oli mahdollisuus saada suoraa sanallista ja reaktioiden kautta ilmenevää palautetta lapsilta toiminnan kiinnostavuudesta. Toiminnan suunnittelu pohjautui oppaan sisältöön ja aineiston käyttöä sovellettiin ajallisesti ja sisällöllisesti ikätason mukaan. Pääosin soveltaminen tapahtui niin, että toimintaa ja pohdintaa yksinkertaistettiin ja selkeytettiin pienempien lasten kanssa. Lapset olivat kiinnostuneita ja innostuneita toiminnasta ja siihen liittyvästä keskustelusta. Myös työntekijältä saatu palaute oli positiivista. Oppaan testaaminen käytännössä ei aiheuttanut muutoksia oppaan sisältöön, mutta joitakin muutoksia tein kasvattajille tarkoitettuihin toiminnan toteuttamisen ohjeisiin niitä selkiyttääkseni.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste