Mobiilipeli ikääntyvien aktivoimisen ja kuntoutumisen apuvälineenä
Ylinen, Anna (2012)
Ylinen, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli mobiilipeli ikääntyvien aktivoimisen ja kuntoutumisen apuvälineenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä kokemustietoa ikääntyneiltä ja heidän kanssaan työskenteleviltä mobiilipelin soveltuvuudesta kuntoutukseen / viriketoimintaan.
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Samk, toteuttaa WTAL-hankkeen (Wireless technologies in assisting autonomous living). Perusajatuksena hankkeessa on selvittää langattomien teknologioiden mahdollisuuksia itsenäisen ja laadukkaan elämisen vaalimisessa. Mobiilipeli on osa WTAL-hanketta.
Tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen, mutta osaan tutkimusongelmiin haettiin vastausta myös kvalitatiivisesti. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin Pappilanlammen palvelukeskuksen sekä Länsi-Suomen Diakonialaitoksen Sotainvalidien Sairaskodin ja Kuntoutuskeskuksen asukkaita (N=34). Lisäksi kerättiin kokemustietoa henkilökunnalta (N=10).
Tutkimustuloksista ilmeni, että suuri osa ikääntyneistä koki mobiilipelin soveltuvaksi niin viriketoimintaan kuin kuntoutukseenkin. Kännykällä ohjaaminen oli valtaosan mielestä mukavaa ja helppoa, moni ei edes huomannut ohjaavansa kännykällä. Pelin yksinkertaisuus mahdollistaa keskittymisen itse pelaamiseen, jolloin ohjaamiseen ei tarvitse keskittyä ja liikkuminen tapahtuu huomaamatta.
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Samk, toteuttaa WTAL-hankkeen (Wireless technologies in assisting autonomous living). Perusajatuksena hankkeessa on selvittää langattomien teknologioiden mahdollisuuksia itsenäisen ja laadukkaan elämisen vaalimisessa. Mobiilipeli on osa WTAL-hanketta.
Tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen, mutta osaan tutkimusongelmiin haettiin vastausta myös kvalitatiivisesti. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin Pappilanlammen palvelukeskuksen sekä Länsi-Suomen Diakonialaitoksen Sotainvalidien Sairaskodin ja Kuntoutuskeskuksen asukkaita (N=34). Lisäksi kerättiin kokemustietoa henkilökunnalta (N=10).
Tutkimustuloksista ilmeni, että suuri osa ikääntyneistä koki mobiilipelin soveltuvaksi niin viriketoimintaan kuin kuntoutukseenkin. Kännykällä ohjaaminen oli valtaosan mielestä mukavaa ja helppoa, moni ei edes huomannut ohjaavansa kännykällä. Pelin yksinkertaisuus mahdollistaa keskittymisen itse pelaamiseen, jolloin ohjaamiseen ei tarvitse keskittyä ja liikkuminen tapahtuu huomaamatta.