Analyzing the impact on consumer satisfaction, behavior and at-titudes by using eco-friendly practices and products in Surfers Paradise/Gold Coast city hotels, Australia.
Chikita, Maria (2012)
Chikita, Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111018
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitetään asiakastyytyväisyyttä sekä asiakkaiden suhtautumista Aust-ralian, Gold Coastissa sijaitsevien hotellien ympäristöystävällisiin käytäntöihin. Opin-näytetyössäni tutkitaan yksilön tyytyväisyyttä, käyttäytymistä, asenteita, osaamista ja valmiutta tukemaan ympäristöystävällisiä käytäntöjä.
Hotelli-ala myötävaikuttaa ympäristön haasteisiin. Kuluttajat ovat paremmin tietoisia hotellien ympäristövaikutuksista ja uusi markkinasegmentti on jo muodostunut ympä-ristöystävällisistä asiakkaista. Tämän lisäksi yhä enemmän valtion viranomaiset kiinnos-tuvat hotellien ympäristöystävällisten käytäntöjen omaksumisessa, joka edistää vauh-dikkaan kysynnän kasvun hotellien vihreän politiikan käyttöönottamisessa.
Hotellit, jotka väittävät olevansa ympäristöystävällisiä aloittivat täytäntöönpanotoimen-piteitä vähentääkseen veden, sähkön ja muiden luonnonvarojen hävikkiä. Hotellit pa-nostavat asiakkaiden tietoisuuden lisäämiseen sekä selittämiseen miksi ympäristöystä-vällisien tapojen omaksuminen on niin globaalisesti tärkeä. Tässä projektissa hotellit keskittyvät todistaakseen tärkeyden kierrätyksessä sekä muun hävikin vähentämisessä.
Asiakkaat, jotka maksavat enemmän korkealaatuisista hotellipalveluista odottavat viiden tähden hemmottelua. Tavoittaakseen luksusta, hotellit käyttävät vettä, energiaa ja muita luonnon resursseja ylläpitääkseen korkeaa laatua ja palveluhenkisyyttä. Ympäristöystä-välliset asiakkaat päinvastoin ymmärtävät miten hotellit voisivat järkevästi hyödyntää erilaisia luonnonvaroja ja tukea niitä parhaiten toiminnassaan. Tutkimuksessani kiinni-tettään huomiota myös mahdollisiin asiakkaisiin, jotka vapaaehtoisesti haluaisivat mak-saa ylimääräistä hotellien ympäristöystävällisistä käytännöistä.
Aiemmassa tutkimuksessa, hotellien ympäristöystävällisyyteen liittyen, väitetään yksilön tarvitsevan tiettyjä ominaispiirteitä omakseen ympäristöystävällisiä toimintatapoja. Ky-seiset piirteet ovat yksilön käyttäytyminen, asenteet ja osaaminen. Tässä tutkimuksessa keskitytään hotellien ympäristöystävällisten toimintatapoihin sekä niiden vaikutuksiin yllä mainittuihin piirteisiin eli yksilön käyttäytymiseen, asenteisiin sekä osaamiseen.
Kerätäkseen dataa ja tietoa kyselylomakkeet oli jaettu sekä yleisölle että opiskelijoille Bond yliopiston kampuksella Gold Coast, Australiassa. Sata viisikymmentä kolme käyt-tökelpoista kyselylomaketta oli vastaanotettu. Kerätyt tiedot olivat myöhemmin tilastol-lisesti analysoitu.
Analyysin tulokset osoittavat, että vastaajat ovat valmiita tukemaan tärkeitä ympäris-töystävällisiä toimenpiteitä, kun heidän ei tarvitse maksaa niistä ylimääräistä eikä ne vaikuta heihin henkilökohtaisesti. Analyysi myös osoittaa, ettei sukupuolella ja tulota-solla ole mitään merkitystä yksilön suhtautumisessa hotellien ympäristöystävällisiä käy-täntöjä kohtaan.
Hotelli-ala myötävaikuttaa ympäristön haasteisiin. Kuluttajat ovat paremmin tietoisia hotellien ympäristövaikutuksista ja uusi markkinasegmentti on jo muodostunut ympä-ristöystävällisistä asiakkaista. Tämän lisäksi yhä enemmän valtion viranomaiset kiinnos-tuvat hotellien ympäristöystävällisten käytäntöjen omaksumisessa, joka edistää vauh-dikkaan kysynnän kasvun hotellien vihreän politiikan käyttöönottamisessa.
Hotellit, jotka väittävät olevansa ympäristöystävällisiä aloittivat täytäntöönpanotoimen-piteitä vähentääkseen veden, sähkön ja muiden luonnonvarojen hävikkiä. Hotellit pa-nostavat asiakkaiden tietoisuuden lisäämiseen sekä selittämiseen miksi ympäristöystä-vällisien tapojen omaksuminen on niin globaalisesti tärkeä. Tässä projektissa hotellit keskittyvät todistaakseen tärkeyden kierrätyksessä sekä muun hävikin vähentämisessä.
Asiakkaat, jotka maksavat enemmän korkealaatuisista hotellipalveluista odottavat viiden tähden hemmottelua. Tavoittaakseen luksusta, hotellit käyttävät vettä, energiaa ja muita luonnon resursseja ylläpitääkseen korkeaa laatua ja palveluhenkisyyttä. Ympäristöystä-välliset asiakkaat päinvastoin ymmärtävät miten hotellit voisivat järkevästi hyödyntää erilaisia luonnonvaroja ja tukea niitä parhaiten toiminnassaan. Tutkimuksessani kiinni-tettään huomiota myös mahdollisiin asiakkaisiin, jotka vapaaehtoisesti haluaisivat mak-saa ylimääräistä hotellien ympäristöystävällisistä käytännöistä.
Aiemmassa tutkimuksessa, hotellien ympäristöystävällisyyteen liittyen, väitetään yksilön tarvitsevan tiettyjä ominaispiirteitä omakseen ympäristöystävällisiä toimintatapoja. Ky-seiset piirteet ovat yksilön käyttäytyminen, asenteet ja osaaminen. Tässä tutkimuksessa keskitytään hotellien ympäristöystävällisten toimintatapoihin sekä niiden vaikutuksiin yllä mainittuihin piirteisiin eli yksilön käyttäytymiseen, asenteisiin sekä osaamiseen.
Kerätäkseen dataa ja tietoa kyselylomakkeet oli jaettu sekä yleisölle että opiskelijoille Bond yliopiston kampuksella Gold Coast, Australiassa. Sata viisikymmentä kolme käyt-tökelpoista kyselylomaketta oli vastaanotettu. Kerätyt tiedot olivat myöhemmin tilastol-lisesti analysoitu.
Analyysin tulokset osoittavat, että vastaajat ovat valmiita tukemaan tärkeitä ympäris-töystävällisiä toimenpiteitä, kun heidän ei tarvitse maksaa niistä ylimääräistä eikä ne vaikuta heihin henkilökohtaisesti. Analyysi myös osoittaa, ettei sukupuolella ja tulota-solla ole mitään merkitystä yksilön suhtautumisessa hotellien ympäristöystävällisiä käy-täntöjä kohtaan.