Ammatillisen koulutuksen perustaan liittyvän osaamisen kehittäminen laadun varmistamiseksi
Venäläinen, Katja (2021)
Venäläinen, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052930
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus perustuu asiakaslähtöisyyteen ja osaamisperusteisuuteen. Opiskelijan opintoja ohjaa yksilöllisesti rakennettu ja päivitettävä henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, lyhennettynä HOKS. Toiminnallisen kehittämishankkeen
tehtävänä oli ammatillisen koulutuksen järjestäjän henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman prosessin ja henkilökunnan osaamisen kehittäminen. Hankkeessa
kohteena olivat opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman prosessin eri vaiheissa mukana olevat ammatillisen koulutuksen toimijat.
HOKS-prosessin ja –osaamisen kehittäminen lähti liikkeelle osaamiskartoituksista, joiden perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma. HOKS-prosessin ja –osaamisen kehittämisen osalta oli olennaista muokata ensin koulutuksen järjestäjän opiskelijahallinto-ohjelma ja oppilashallintojärjestelmä vastaamaan Opetus- ja kulttuuriministeriön henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman tietosisältöä ja käsitteistöä. Oppilashallinto-ohjelman ja oppilashallintojärjestelmän muokkaamisen lisäksi osaamisen kehittämissuunnitelma piti sisällään HOKS-käsikirjan, HOKS-koulutukset, yksilö- ja pienryhmäohjaukset ja HOKS-osaamisen arviointityökalun.
Tavoitteeksi HOKS-prosessin ja -osaamisen kehittämiselle asetettiin työntekijöiden
HOKS-osaamisen kehittyminen sekä ammatillisen koulutuksen ymmärryksen vahvistuminen. Kehittämishankkeen toimenpiteiden myötä osaamisen kehittyminen voitiin havainnoida konkreettisesti valtakunnallisen ammatillisen koulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotietoja sisältävän Koski-tietovarannon ja HOKS-tietoja kokoavan Opintopolun eHOKSin siirtovirheiden määrän vähenemisellä.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma on koko ammatillisen koulutuksen
perusta ja henkilökunnan osaamisen kehittyminen varmistetaan pitkäaikaisella ja monipuolisella kehittämisellä sekä organisaation toimintakulttuurin edistämisellä. Kehittämishankkeen myötä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaan liittyvää osaamista kehitettiin monipuolisesti, mutta työ on vielä kesken. Ammatillinen koulutus ja sen
sisältämät henkilökohtaisen osaamien kehittämissuunnitelman kirjaukset lain, määräysten ja ohjeiden täyttämiseksi ovat monimutkaisia ja hyvin yksityiskohtaisia. Organisaation ulkopuolelta tuleva muutos pakottaa muokkaamaan koulutuksen järjestäjän toimintamalleja myös tulevaisuudessa.
tehtävänä oli ammatillisen koulutuksen järjestäjän henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman prosessin ja henkilökunnan osaamisen kehittäminen. Hankkeessa
kohteena olivat opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman prosessin eri vaiheissa mukana olevat ammatillisen koulutuksen toimijat.
HOKS-prosessin ja –osaamisen kehittäminen lähti liikkeelle osaamiskartoituksista, joiden perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma. HOKS-prosessin ja –osaamisen kehittämisen osalta oli olennaista muokata ensin koulutuksen järjestäjän opiskelijahallinto-ohjelma ja oppilashallintojärjestelmä vastaamaan Opetus- ja kulttuuriministeriön henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman tietosisältöä ja käsitteistöä. Oppilashallinto-ohjelman ja oppilashallintojärjestelmän muokkaamisen lisäksi osaamisen kehittämissuunnitelma piti sisällään HOKS-käsikirjan, HOKS-koulutukset, yksilö- ja pienryhmäohjaukset ja HOKS-osaamisen arviointityökalun.
Tavoitteeksi HOKS-prosessin ja -osaamisen kehittämiselle asetettiin työntekijöiden
HOKS-osaamisen kehittyminen sekä ammatillisen koulutuksen ymmärryksen vahvistuminen. Kehittämishankkeen toimenpiteiden myötä osaamisen kehittyminen voitiin havainnoida konkreettisesti valtakunnallisen ammatillisen koulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotietoja sisältävän Koski-tietovarannon ja HOKS-tietoja kokoavan Opintopolun eHOKSin siirtovirheiden määrän vähenemisellä.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma on koko ammatillisen koulutuksen
perusta ja henkilökunnan osaamisen kehittyminen varmistetaan pitkäaikaisella ja monipuolisella kehittämisellä sekä organisaation toimintakulttuurin edistämisellä. Kehittämishankkeen myötä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaan liittyvää osaamista kehitettiin monipuolisesti, mutta työ on vielä kesken. Ammatillinen koulutus ja sen
sisältämät henkilökohtaisen osaamien kehittämissuunnitelman kirjaukset lain, määräysten ja ohjeiden täyttämiseksi ovat monimutkaisia ja hyvin yksityiskohtaisia. Organisaation ulkopuolelta tuleva muutos pakottaa muokkaamaan koulutuksen järjestäjän toimintamalleja myös tulevaisuudessa.